Takmer každý štvrtý Slovák si myslí, že budú dobré príležitosti na podnikanie

NETKY.SK • 29 Apríl 2015, 14:49 • 2 min
Takmer každý štvrtý Slovák si myslí, že budú dobré príležitosti na podnikanie

BRATISLAVA - Takmer každý štvrtý Slovák si myslí, že v jeho okolí budú v najbližšom čase dobré príležitosti na začatie podnikania.

slovakia

left justify in out

Vyplýva to z výsledkov slovenskej časti renomovaného medzinárodného výskumu Globálny monitor podnikania (GEM) za rok 2014, ktorý realizoval výskumný tím pod vedením Anny Pilkovej z Fakulty managementu Univerzity Komenského v Bratislave(FM UK). Hlavným partnerom tohto projektu je Slovak Business Agency (SBA).
     

Vnímanie príležitostí na podnikanie vzrástlo v roku 2014 na úroveň 23,5 % v porovnaní so 16,1 % v roku 2013 a 17,8 % v roku 2012. Podiel Slovákov, ktorí vnímajú vo svojom okolí vhodné príležitosti na začatie nového podnikania, sa tak dostal takmer na úroveň spred štyroch rokov (23,8 %). Slovensko sa v tomto roku, v porovnaní s minulými, výraznejšie priblížilo k európskemu priemeru, ktorý je na úrovni 33,9 %. Najväčšiu medziročnú dynamiku vo vnímaní príležitostí zaznamenali začínajúci podnikatelia, z ktorých v roku 2014 až 40 % vnímalo dobré podnikateľské príležitosti, kým v roku 2013 to bolo 26,9 %.
     

Podnikateľská aktivita začínajúcich podnikateľov (TEA), považovaná za kľúčový ukazovateľ projektu GEM, začala na Slovensku v roku 2014 opäť narastať, a to po dvoch rokoch mierneho poklesu. Percento Slovákov zapojených do podnikateľskej aktivity nepresahujúcej dobu tri a pol roka vzrástlo na 10,9 %, v porovnaní s 9,5 % v roku 2013. Týmto sa Slovensko dostalo na 3. miesto v Európe a v tomto druhu podnikateľskej aktivity je výrazne nad európskym priemerom (7,5 %), ktorý zaznamenal mierny pokles.
     

Podnikateľská aktivita etablovaných podnikateľov na Slovensku, teda tých čo podnikajú dlhšie ako tri a pol roka, sa v porovnaní s uplynulým obdobím mierne zvýšila a vracia sa na úroveň spred troch rokov. V roku 2014 dosiahla úroveň 7,8 %, pričom v roku 2013 klesla na alarmujúcu úroveň 5,4 %. Týmto nárastom sa Slovensko po troch rokoch dostalo nad úroveň európskeho priemeru (6,5 %).
     

Problematickými však stále zostávajú sociálne hodnoty, ktoré formujú spoločenské postoje k podnikaniu a majú negatívny dosah na podnikateľský potenciál Slovenska. Podnikanie ako vhodnú kariérnu voľbu vníma čoraz menej ľudí. V roku 2014 len 45,4 % populácie označilo, že podnikanie je na Slovensku považované za vhodnú kariérnu voľbu (v porovnaní s 49,2 % v roku 2013, 50,3 % v 2012 a najvyššími 54,5 % v roku 2011). Tým sa Slovensko vzďaľuje od európskeho priemeru, ktorý je na úrovni 58,4 %. Rovnako pokleslo aj percento populácie, ktorá sa hlási k myšlienke egalitarizmu (rovnakej životnej úrovne pre všetkých), pričom tento podiel konštantne klesal od roku 2011, keď dosahoval 74,5 % na súčasných 68,4 %. V Európe je však tento podiel ešte nižší, a to 65,7%.
     

Sebavedomie Slovákov z hľadiska dôvery vo vlastné schopnosti v uplynulých dvoch rokoch stúpalo, pričom až 54,4 % dospelej populácie na Slovensku v roku 2014 verilo, že má schopnosti, zručnosti a skúsenosti potrebné na začatie podnikania. S takýmto vysokým sebavedomím Slovensko je po Kosove na druhom mieste v Európe, pričom európsky priemer je na úrovni 42,2 %.
     

Slováci majú menší strach z toho, že by ich podnikanie zlyhalo ako je priemer v Európe. Na Slovensku by strach zo zlyhania odradil od podnikania 36,0 % populácie, ktorá vidí príležitosti podnikať, čo je mierny nárast v porovnaní s 33,2 % v roku 2013.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies