TOKYO - Vo veku sto rokov zomrel synovec zakladateľa Toyoty a bývalý prezident japonskej automobilky Eiji Toyoda. E. Toyoda patril k najúspešnejším predstaviteľom automobilky, pod ktorého vedením sa rozvíjala v šesťdesiatych až osemdesiatych rokoch 20. storočia. Bol jedným z otcov modernizácie výrobného programu Toyoty a spolutvorcom značky Lexus.
Eiji Toyoda sa narodil 12.9.1913. Bol synovcom zakladateľa priemyselnej skupiny Sakichiho Toyodu. Jeho bratranec, Kiichiro Toyoda, ho v roku 1937 krátko po ukončení štúdií prizval do novozaloženej automobilky pod názvom Toyoda Motor.
Spočiatku pracoval v rozvíjajúcej sa automobilovej divízii ako inžinier kvality. V roku 1950 absolvoval trojmesačnú stáž v továrni Fordu v Detroite, dovtedy najmodernejšej fabrike sveta. Pozícia Toyoty v povojnovom období bola mimoriadne odlišná od tej dnešnej. Aktuálny svetový líder v produkcii automobilov a vzor pre mnohé ďalšie automobilky vyrábal počas druhej svetovej vojny najmä nákladné automobily a jeho výrobné postupy v 40. rokoch 20. storočia boli zastaralé. Koncom 50. rokov sa vďaka skúsenostiam E. Toyodu podarilo Toyote vybudovať moderný výrobný závod s kapacitou 5000 automobilov mesačne a predčiť všetkých domácich konkurentov.
So zvyšujúcou sa produkciou zavádzala Toyota pod vedením E. Toyodu inovatívne riadiace a výrobné metódy ako napríklad Kaizen (neustále zlepšovanie iniciované zamestnancami), just-in-time (výroba a logistika v súlade s dopytom) a neskôr komplexnú firemnú kultúru pod názvom Toyota Production System (známy aj ako The Toyota Way). V priebehu niekoľkých desaťročí sa tak z japonského outsidera stal svetový líder v inováciách a výrobných postupoch, ktorý inšpiroval ostatných výrobcov a manažérov.
Eiji Toyoda bol prezidentom Toyoty v rokoch 1967 až 1982, neskôr jej čestným predsedom a poradcom až do svojej smrti. V roku 1994 bol uvedený do medzinárodnej Automobilovej siene slávy ako druhý Japonec v histórii. Počas viac ako 60 rokov aktívneho pôsobenia v Toyote výrazne prispel k rozšíreniu jej modelovej ponuky a v 80. rokoch 20. storočia inicioval vývoj luxusných modelov, ktorý vyústil až do založenia značky Lexus.
Svoju životnú púť ukončil 17. septembra 2013 vo veku 100 rokov v Toyota City, v nemocnici blízko oficiálneho sídla automobilky.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies