Stavba D4 a R7 podľa Freša odvráti hrozbu kolapsu dopravy

NETKY.SK • 25 Január 2015, 12:52 • 2 min
Stavba D4 a R7 podľa Freša odvráti hrozbu kolapsu dopravy

BRATISLAVA - Vybudovanie časti obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 z Jaroviec po Raču a rýchlostnej cesty R7 z Bratislavy po Holice cez projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP) podľa Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) odvráti hrozbu kolapsu dopravy v hlavnom meste a okolí.

slovakia

left justify in out

"Verím, že proces výberu koncesionára PPP bude transparentný a ministerstvo dopravy vyberie najefektívnejší projekt. Som presvedčený, že výsledkom férovej súťaže s jasne stanovenými kritériami budú výhodné podmienky pre SR a jej občanov," očakáva predseda Bratislavského kraja Pavol Frešo (SDKÚ-DS). Vláda, ktorá návrh PPP projektu pre D4 a R7 schválila tento týždeň, podľa neho zvážila všetky možné spôsoby financovania projektu a rozhodla sa pre ten, ktorý je v tejto chvíli najvýhodnejší. Frešo si myslí, že v najbližších rokoch v štátnom rozpočte na obchvat Bratislavy nebudú peniaze a štát sa nemôže spoliehať ani na eurofondy. 

 

Úsek D4 bude kompletný až po dobudovaní aj jeho severnej časti mimo aktuálneho PPP projektu. Povedie z Rače cez Malé Karpaty (deväťkilometrový tunel Karpaty) na Záhorie. "Až keď bude D4 napojená na Rakúsko, bude systém funkčný. Tým sa totiž ťažká nákladná doprava presmeruje z vnútorného obchvatu mimo zastavané územia," dodal Frešo. Táto časť D4 by podľa neho mohla byť financovaná z Investičného plánu pre Európu. 

 

"Práve tu vidím priestor na využitie finančných prostriedkov z tzv. Junckerovho fondu (podľa predsedu Európskej komisie), ktorým mnohí politici operujú. Treba si však uvedomiť, že dnes existuje len vo forme vízie," dodal Frešo. Na rokovaniach v Bruseli chce vynaložiť maximálne úsilie, aby peniaze z tohto zdroja boli využité aj na dobudovanie celého obchvatu Bratislavy a napojenia na Rakúsko. 

 

Tunel Karpaty podľa ministerstva dopravy nie je projektovo pripravený na to, aby sa mohlo začať stavať. "Všetko sme pripravili najkomplexnejšie ako sa dalo. Súčasné riešenie počíta s diaľnicou D4 až po Raču, kým za vlády Ivety Radičovej sa počítalo iba s úsekom po diaľnicu D1," uviedol pre agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa. Tunel Karpaty by mal stáť predbežne stovky miliónov eur a tie musí nájsť niektorá z budúcich vlád. 

 

Starostovia obcí z okolia budúcej R7 na stretnutí s vedením ministerstva dopravy uvítali, že územné rozhodnutia sú už právoplatné. Majetkovo-právne vyrovnanie pokračuje na úsekoch, kde bolo identifikovaných 2 199 vlastníkov pozemkov. Ministerstvo dopravy očakáva, že obyvatelia obcí budú konštruktívni pri výkupe pozemkov, keďže je najmä v ich záujme, aby všetky technické procesy skončili čo najskôr a mohlo sa začať stavať. Štúdia realizovateľnosti podľa ministerstva jednoznačne dokázala, že stavať túto cestu je výhodné formou PPP. "V prípade, ak by nebolo možné využiť na výstavbu tejto cesty súkromné zdroje, odložila by sa jej výstavba po roku 2023 kvôli nedostatku zdrojov v štátnom rozpočte aj európskych fondoch," uviedol rezortný hovorca Martin Kóňa. 

Most-Híd má záujem, aby výstavba D4 a R7 bola čo najlacnejšia a najefektívnejšia. "Je však predovšetkým na ministerstve, aby sa podarilo ušetriť čo najviac peňazí," uviedol poslanec za túto stranu Árpád Érsek. "Ďalších desať rokov Bratislava a južný región nemôže čakať. Potrebujeme cestu," povedala aj v mene iných starostka mestskej časti Bratislava Podunajské Biskupice Alžbeta Ožvaldová. Érsek požiadal ministra dopravy Jána Počiatka o úpravu cesty I/63 medzi Rovinkou, Dunajskou Lužnou a Šamorínom tak, aby bola bezpečnejšia.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies