Odosielam na server ...

Vedeli ste, že na stránke Netky.sk existuje možnosť zobrazovať iba pozitívne správy? Ak nemáte chuť čítať o násilí, ľudskom nešťastí či katastrofách, zapnite si Filter pozitívnych správ a dozviete sa všetko pozitívne, čo sa okolo nás deje.

OK, rozumiem
27. sep. 2021Cyprián
BratislavaBratislava 26°
Biblia
TV program
Moje Netky
Trieda, ilustračná fotografia.
Trieda, ilustračná fotografia.
30.07.2021 14:29 Domov
Stalo sa schvaľovanie asistentov v školách lotériou?
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
loader
ZOBRAZIŤ VIAC
30.07.2021 14:29 Domov

Stalo sa schvaľovanie asistentov v školách lotériou?



Ministerstvo školstva zverejnilo 27. júla 2021 výsledky prideľovania dotácií na asistentov učiteľa od septembra 2021. Ako to dopadlo?


Nedopadlo to príliš slávne! Najmä nie pre deti, ktoré asistenta reálne potrebujú. Ministerstvo navýšilo iba 43 úväzkov, nevieme však, podľa akých kritérií. "Len polovica učiteľov/tried/škôl/rodičov/detí, ktoré to potrebujú, dostane od septembra asistenta. Situácia tak aj v ďalšom školskom roku zostáva alarmujúca," informoval web inklucentrum.sk.

 

 

Prečítajte si: Ombudsmanka Patakyová vyzýva k lepšiemu vzdelaniu detí so zdravotným postihnutím a inklúzii

 

Z údajov, ktoré poskytlo ministerstvo školstva vyplýva, že z EÚ fondov je aktuálne financovaných 1 794,58 asistentov učiteľa. Z vlastných zdrojov školy platia 369,13 AU a z každoročnej dotácie ministerstva je to 3 161,61 úväzkov. Spolu bolo doteraz na školách 5 325,32 asistentov, čo bolo ani nie 50 % z požiadaviek škôl. 

 

Školy žiadali 10 593 asistentov učiteľa. Ministerstvo schválilo len 43 úväzkov bez akýchkoľvek kritérií.

 

 

"Zmení sa spôsob prideľovania asistentov do škôl. Po novom sa bude môcť venovať všetkým deťom, ktoré budú potrebovať jeho špeciálnu podporu. Nepôjde pri tom len o žiaka, ktorý má diagnózu, ale aj o žiaka, ktorý prechádza ťažkým obdobím prípadne zameškal veľa učiva," informovalo ministerstvo na sociálnej sieti.

 

 

Od septembra 2021 v postate nastane len minimálna zmena. Požiadavky škôl, ktoré predkladali v máji 2021 cez pravidelný ministerský systém každoročných dotácii, v septembri 2021 dosiahli počet 10 593,91 úväzkov asistentov. Počet asistentov z dotácie ministerstva sa však navýši len o 43,01 asistentov.

 

 

Ministerstvo však v marci 2021 avízovalo, že dá ďalších 8 miliónov na asistentov a podporné profesie. Tieto eurofondové peniaze nie sú však nové finančné prostriedky, ale iba zostatok z nedočerpaných financií na ten istý účel z doterajších fondov projektu Pomáhajúce profesie z dielne Metodicko-pedagogického centra. Z neminutých peňazí tak pôjde k septembru ešte 349 asistentov. Z toho vyplýva, že k septembru bude na školách asi 5 717,24 AU, čo bude zhruba 53,9% potrieb škôl.

 

"Treba zdôrazniť, že v týchto číslach sa vôbec nenachádzajú materské školy, ktoré štát nijako nepodporuje v profesii asistenta a celú ťarchu prenecháva na samosprávy. Napriek tomu, že v septembri by mali inkluzívne nastúpiť všetky predškolské deti do materskej školy a prvýkrát tak budú mať možnosť dostať sa do škôlky aj deti, ktoré majú akékoľvek bariéry, podpora štátu nebude žiadna," podotkol web Inklucentrum.

 

Detí, ktoré naozaj potrebujú asistenta, je veľa

Iba tých najťažších prípadov viacnásobného či mentálneho znevýhodnenia a autizmu, na ktoré školy žiadali asistenta, je 6 708 detí. Tieto deti, žiaľ, pomoc od septembra nedostanú. Ďalších 4 784 detí s rozličnými telesnými postihnutiami budú mať podporu asistenta asi len zriedka no a 12 915 detí s menej viditeľnými ťažkosťami (v učení alebo v správaní, ADHD, ľahšie mentálne postihnutie, žiaci chorí a zdravotne oslabení) sa k podpore dostanú len v malej miere. 

 

 

Neexistujúce kritéria prideľovania 

Doteraz nie je jasné, ktoré z detí zo sociálne znevýhodneného prostredia takúto podporu nedostanú vôbec.

 

 

Tablety namiesto asistentov

Od septembra 2021 ministerstvo podporí nákup tabletov a počítačov do škôl 40-miliónmi z európskych fondov REACT-EU, ktoré majú pomáhať zvládať následky pandémie. "Tak sa zdá, že ministerstvo školstva o inklúzii viac rozpráva, ako koná, pripravujú sa metodiky podporných opatrení bez reálnych skutkov v podobe masívneho zvyšovania úväzkov asistentov a podporných tímov, ktorí by mali takéto opatrenia realizovať. Nemožno totiž očakávať od vyčerpaných riaditeľov a učiteľov, ktorých je už nedostatok, že budú pri náraste počtu ťažkostí u detí  všetko zvládať bez ďalšej podpory," napísal pedagóg a riaditeľ Centra inkluzívneho vzdelávania Viktor Križo.

 

 

 

 

 

 



reklama


reklama


Kríza, ktorú priniesol koronavírus, nás silno zasiahla. Vopred ďakujeme každému, kto zašle hoci len niekoľko centov na náš účet SK30 7500 0000 0040 2698 9329 Pomôžete tak ľudom, ktorí už roky pracujú pre vás, našich čitateľov, a to aj napriek nižšiemu platu či predĺženému pracovnému času.


Zdroj: inklucentrum.sk/ Facebook/ Netky KP

Foto:  Unsplash



Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám na redakcia@netky.sk

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
ZOBRAZIŤ VIAC
NAJČÍTANEJŠIE
reklama
ZOBRAZIŤ VIAC
loader
loader
Kliknutím zavriete
Obrázok