Slovenskú a rakúsku stranu spojí nový cyklomost cez Moravu

NETKY.SK • 26 September 2011, 18:12 • 2 min
Slovenskú a rakúsku stranu spojí nový cyklomost cez Moravu

Slovenskú a rakúsku stranu spojí nový cyklomost cez Moravu

slovakia

left justify in out

img

Základný kameň nového cyklomosta, ktorý spojí bratislavskú Devínsku Novú Ves a rakúsku obec Schlosshof, dnes na slovenskej strane symbolicky poklepali viacerí predstavitelia slovenskej a rakúskej samosprávy i exekutívy. Ako poznamenal predseda Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Pavol Frešo, tento most cez rieku Morava sa začína budovať po vyše 60 rokoch. "Nemám pochýb, že keď tento most bude stáť, tak nielen tu, ale aj pozdĺž Moravy, ale aj podstatná časť Dolného Rakúska budú naozaj zaplavené šťastnými rodinami a ľuďmi, ktorí tam budú bicyklovať, korčuľovať a tráviť čas."
Minister zahraničných vecí Mikuláš Dzurinda poukázal, že vláda podporuje nielen spoluprácu na centrálnej úrovni, ale aj spoluprácu regiónov, miest a obcí. "Preto sa teším, že Dolné Rakúsko, BSK, Rakúsko, Slovensko aj vďaka tejto investícii budú mať k sebe ešte bližšie, hoci tie vzťahy sú vynikajúce," konštatoval. Ako doplnil predseda dolnorakúskej vlády Erwin Pröll, ľudia obe krajiny svojho času rozdelili, ale dnes ich zase aj spojili, a to nielen na ľudskej úrovni, ale i na všetkých ostatných. Zároveň si zaželal, aby sa stanovené ciele podarilo aj naplniť.
Cyklomost bude postavený v historickej trase a bude slúžiť pre dopravu cyklistov, peších turistov a záchrannú službu. Z celkovej dĺžky lávky 955 metrov bude tvoriť oceľová mostná konštrukcia 525 metrov, šírka lávky bude štyri metre, čo má umožniť prejazd vozidiel záchranných zložiek. Cyklisti pri jazde mostom prekonajú výškový rozdiel sedem metrov. Most, ktorého otvorenie sa plánuje na jar, sa má po jeho postavení stať dôležitým spojovacím článkom regionálnej siete rakúskych a slovenských cyklotrás. 
Predseda BSK Frešo verí, že k tomuto mostu pribudnú aj ďalšie. Pripomenul, že most je len jedna z etáp cezhraničnej spolupráce. Vo vysokom štádiu rozpracovania je podľa jeho slov projekt Za mostom, v rámci ktorého sa má vybudovať infraštruktúra okolo nového cyklomosta, ako aj záchytné parkovisko. Okrem toho sa tiež plánuje revitalizácia 11 bunkrov z čias existencie "železnej opony" pozdĺž rieky Moravy.  
V období Rakúsko-Uhorska spájalo brehy Moravského poľa a Záhoria 24 mostov, po páde železnej opony tam nezostal ani jeden. Peším, cyklistom, jazdcom na koni i turistom má nový most otvoriť cestu do lužných lesov chráneného Dunajského parku, do najväčšieho barokového zámku v Rakúsku Schlosshof a najrozsiahlejšej vidieckej šľachtickej rezidencie cisárovnej Márie Terézie. Na opačnom brehu možno na neďalekom sútoku Moravy a Dunaja navštíviť hrad Devín.
Projekt je podporený v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Slovenská republika – Rakúsko 2007-2013. Bratislavský kraj financuje nájazd na most na slovenskej strane a 62,86 percenta oceľového mosta, keďže náklady sú rozdelené podľa štátnej hranice. Schválený príspevok pre BSK v rámci žiadosti je takmer 2,8 milióna eur pri povinnom pätpercentnom spolufinancovaní z vlastných zdrojov. Cyklomost bude stavať konzorcium Ingsteel a Doprastav.
Zdroj: TASR



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky

Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona