Slovenské školstvo má problém s nedostatkom vhodných učebníc, tvrdia učitelia

NETKY.SK • 17 Marec 2016, 16:24 • 2 min
Slovenské školstvo má problém s nedostatkom vhodných učebníc, tvrdia učitelia

BRATISLAVA - Slovenské školstvo má podľa názoru riaditeľov a učiteľov v medzinárodnom porovnaní značný problém s nedostatkom a nevhodnosťou učebníc.

slovakia

left justify in out

Túto situáciu spôsobili nutnosť tvorby nových učebníc v dôsledku zavedenia kurikulárnej reformy ako aj dlhodobo nedostatočný objem peňazí na učebnice. Informoval o tom vo svojom komentári Inštitút vzdelávacej politiky pod ministerstvom školstva.


Pre zvýšenie kvality učebníc odporúča inštitút poskytnúť školám možnosť výberu z viacerých učebníc, ktoré by ministerstvo školstva dodalo školám bezplatne alebo by im poskytlo príspevok na ich zakúpenie. "Odporúčame, aby si ministerstvo ponechalo kompetenciu posudzovať a schvaľovať učebnice, avšak aby sa zaviedli prísnejšie kritériá na výber hodnotiteľov a zvýšila sa transparentnosť procesu posudzovania učebníc," uvádza vo svojej správe Inštitút vzdelávacej politiky.


Inštitút zároveň pripomína, že na nevyhovujúci stav v oblasti kvality a dostupnosti vzdelávacích zdrojov, vrátane učebníc na Slovensku poukazujú viaceré medzinárodné štúdie. Podľa štúdie OECD PISA 2012 riaditelia škôl reprezentujúcich až 80 percent žiakov uviedli, že možnosti ich školy sú limitované nedostatkom alebo kvalitou učebného materiálu. To je úplne najhorší výsledok zo všetkých testovaných krajín.

 

Najbližšie k nášmu ukazovateľu mali Kolumbia, Tunisko, Peru a Kostarika. Podobné výsledky odhalila aj ďalšia štúdia OECD TALIS 2013. Slovensko sa v oblasti učebného materiálu opäť ocitlo na poslednom mieste. Riaditelia škôl reprezentujúcich až 82 percent učiteľov uviedli, že ich škola je limitovaná zabezpečovať kvalitné vzdelávanie pre nedostatok alebo nevhodnosť učebného materiálu.


Zatiaľ čo donedávna boli problémy týkajúce sa nedostatku učebníc spôsobené aj ich oneskoreným vydávaním v dôsledku nedostatočnej prípravy kurikulárnej reformy, v súčasnosti súvisia najmä s obmedzenými výdavkami na ich nákup. Napríklad v roku 2014 boli celkové požiadavky škôl na nákup a distribúciu učebníc 15,6 milióna eur, avšak vyčlenený rozpočet na ich nákup a distribúciu bol len 6,5 milióna eur. Školám preto nedoručili všetky objednané učebnice.


Inštitút vzdelávacej politiky upozorňuje, že v súčasnosti sa nezbierajú a neanalyzujú údaje o počte dodaných učebníc do jednotlivých škôl. Chýba tak evidencia a monitoring, do akej miery sú požiadavky škôl oprávnené a či sa neplytvá. Napriek relatívne lepšej situácii v zabezpečení základných učebníc ani v súčasnosti neexistujú nové učebnice pre všetky predmety. Chýbajú napríklad učebnice techniky pre 5. ročník základných škôl, či geografie pre 1. ročník gymnázia. Zložitejšia je situácia v prípade učebníc odborných predmetov v stredných odborných školách, kde chýbajú desiatky titulov.


"Jedna z kľúčových výhrad k súčasnému učebnicovému systému spočíva v tom, že učitelia si nemôžu vyberať z viacerých štátom bezplatne poskytovaných učebníc. Učitelia tak nemajú možnosť zvoliť si učebný materiál, ktorý najlepšie vyhovuje ich postupom a zámerom. Navyše, ak školy nemajú možnosť výberu z viacerých alternatívnych učebníc, nemôžu ani vyvinúť tlak na zvyšovanie ich kvality," uvádza vo svojom komentári Inštitút vzdelávacej politiky a dodáva, že slovenský učebnicový systém sa vyznačuje predovšetkým veľkou zviazanosťou.

 

Tvorbu učebníc iniciuje ministerstvo, ktoré zároveň vydáva schvaľovaciu doložku, čím určuje, ktorú učebnicu školám poskytne bezplatne. Takto nastavený systém prakticky znemožňuje, aby si učitelia vyberali vhodnú učebnicu z viacerých alternatív a tvorcov učebníc nemotivuje k ich tvorbe, čo môže negatívne vplývať aj na kvalitu učebníc.


Pre úspešne fungujúci učebnicový systém je základnou podmienkou dostatok finančných prostriedkov na nákup učebníc. Požiadavka na objem financií bude v prípade systému viacerých učebníc pravdepodobne vyššia ako v súčasnosti. Cena jednotlivých učebníc totiž vo všeobecnosti rastie so znižujúcim sa počtom objednaných kusov danej učebnice. Z hľadiska jednoduchosti a otvorenosti systému považuje Inštitút vzdelávacej politiky za najlepšiu alternatívu postupnú decentralizáciu učebnicového systému a zavedenie učebnicového príspevku pre jednotlivé školy.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies