Slovenská strela jazdí medzi Prahou a Bratislavou 80 rokov

NETKY.SK • 11 August 2016, 17:13 • 2 min
Slovenská strela jazdí medzi Prahou a Bratislavou 80 rokov

BRATISLAVA - Expresný vlak Slovenská strela začal premávať medzi Prahou a Bratislavou pred 80 rokmi. České dráhy, a. s. (ČD) a Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK), ktoré vlakové spojenie v súčasnosti spoločne prevádzkujú, pri tejto príležitosti vo štvrtok pokrstili expresný rušeň radu 380 výročným dizajnom. Súpravy pokračujú do Maďarska, resp. Nemecka a ich partnermi sú tamojší národní vlakoví dopravcovia MÁV-Start a Deutsche Bahn.

slovakia

left justify in out

"Slovenská strela je medzi železničiarmi legendou, či hovoríme o unikátnom technickom diele v podobe motorového vozňa série M 290.0, ktorý je dodnes zachovaný v kopřivnickom múzeu, alebo o expresnom spojení Bratislavy a Prahy, ktoré oslavuje 80. výročie," povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ČD Pavel Krtek. "Slovenská strela je i napriek osemdesiatročnému jubileu pre železničiarov na Slovensku i v Čechách stále veľmi významný symbol rýchlosti, komfortu a vyspelosti oboch našich krajín," uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký. Zdôraznil, že vlak s týmto menom jazdí tak dlho napriek politickým, spoločenským a ekonomickým zmenám a stále poskytuje spojenie oboch metropol.


Legendárny predvojnový motorový expres Slovenská strela prvý raz vyrazil z Bratislavy do Prahy 13. júla 1936. Čas jazdy vtedy dosahoval 4 hodiny 52 minút, priemerná rýchlosť bola 81,5 kilometra za hodinu a maximálna rýchlosť 130 km za hodinu. Denne jazdil jeden vlak a mal jednu zastávku. Vlak mal dĺžku 25 metrov, kapacitu 72 miest len v druhej triede, hmotnosť 36 ton a výkon 246 kilowattov (kW).


V súčasnosti expres prejde trať medzi Bratislavou a Prahou za tri hodiny 58 minút, jazdí každé dve hodiny pri priemernej rýchlosti 100 km za hodinu a maximálnej rýchlosti 160 km za hodinu. Sedem spojení denne má päť zastávok. Súprava je dlhá 203 metrov, má kapacitu 402 miest, z toho 58 miest v 1. triede a 344 miest v 2. triede. Hmotnosť vlaku je 470 ton a výkon 6 400 kW.
"Tento rok sme na trasu nasadili zmodernizované osobné vozne 2. triedy a vypísali sme výberové konanie na nákup 50 nových komfortných expresných vozňov na rýchlosť 200 km/h, ktoré chceme v budúcnosti nasadiť práve na spojenie medzi Bratislavou a Prahou," priblížil člen predstavenstva ČD zodpovedný za osobnú dopravu Michal Štěpán.


"Chceli by sme tiež pokračovať v zrýchľovaní tohto spojenia. Obaja národní správcovia infraštruktúry pripravujú modernizáciu ďalších úsekov koridoru Bratislava - Praha," povedal člen predstavenstva ZSSK Karol Martinček, ktorý má v gescii riadenie úseku obchodu. Českí železničiari chcú zmodernizovať úsek medzi stanicami Choceň a Ústí nad Orlicí a na Slovensku by mala byť zmodernizovaná trať od česko-slovenskej hranice do Bratislavy na rýchlosť 200 km za hodinu. "Po dokončení týchto projektov by sa mohla cesta Bratislava - Praha skrátiť približne o ďalších pätnásť až dvadsať minút. Skutočnú revolúciu pre železničné spojenie Bratislavy a Prahy by predstavovala realizácia vysokorýchlostnej trate Brno - Praha, o ktorej sa v ČR začína diskutovať. Cesta rýchlovlakom medzi oboma metropolami by potom trvala len dve hodiny."

 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies