Slováci sú pripravení zvyšovať výdavky

NETKY.SK • 10 Apríl 2014, 14:09 • 2 min
Slováci sú pripravení zvyšovať výdavky

BRATISLAVA - Spotrebiteľom v Európe pomaly rastie optimizmus. Vyplýva to z tohtoročných výsledkov prieskumu Cetelem Barometer, ktorý sa realizoval v dvanástich krajinách Európskej únie vrátane Slovenska.

slovakia

left justify in out

Roky krízy však zvyky spotrebiteľov hlboko ovplyvnili a objavili sa nové druhy spotrebiteľského správania. "Spotrebitelia čoraz viac spolupracujú, no ich nároky stúpajú a vytvárajú tlak na predávajúcich. Výhody internetu sa v čase krízy prejavili naplno. Zatiaľ čo mnohé obchody boli prázdne, nakupovanie cez internet sa stalo pre kamenné obchody hrozbou," konštatuje sa v správe spoločnosti Cetelem.

 

Vnímanie zlepšujúcej sa ekonomickej konjunktúry väčšinou krajín skúmaných Barometrom Cetelem 2014 by sa malo potvrdiť očakávaným oživením európskych ekonomík v tomto roku. Aj keď slovenské hospodárstvo by malo patriť v Európe k tým najvýkonnejším, pri hodnotení kondície krajiny ako takej sú Slováci skôr pesimisti. Ako v jednej z mála krajín sa totiž na Slovensku hodnotenie situácie znížilo zo známky 3,7 na 3,6, kým v priemere za všetky hodnotené krajiny naopak stúplo o 0,3 bodu na úroveň 4. Pri hodnotení osobnej situácie však boli zase Slováci v porovnaní s vlaňajškom mierne optimistickejší. Známku zvýšili z 4,4 na 4,5, kým v priemere za všetky krajiny išla nahor o 0,2 bodu na hodnotu 5. 

 

Napriek tomu, že v oboch hodnoteniach zaostávame za priemerom hodnotených krajín, Slováci zostali vo vedúcej pozícii, čo sa týka plánov na zvyšovanie výdavkov. V tomto roku takýto zámer uviedlo až 77 % opýtaných, vlani to bolo 73 %. V priemere za všetky krajiny však plánuje zvyšovať výdavky menej ako polovica opýtaných. Na druhej strane Slováci patria medzi národy, ktoré svoje úspory príliš zvyšovať neplánujú. Napriek tomu podiel tých, ktorí v tomto roku chcú úspory zvyšovať, vzrástol o 6 percentuálnych bodov na 30 %. 

 

Nákupné zámery sa na Slovensku za uplynulé obdobie príliš nezmenili. Stále plánujeme nakupovať najmä elektrospotrebiče a investovať do cestovania a voľného času a do rekonštrukčných a renovačných prác. Tieto tri oblasti pritom dominujú takmer vo všetkých sledovaných krajinách. 

 

Medzinárodná štúdia Barometer Cetelem skúma a analyzuje správanie európskych spotrebiteľov. Prieskum sa realizoval v dvanástich štátoch Európy a to v Nemecku, Belgicku, Španielsku, Francúzsku, Maďarsku, Taliansku, Poľsku, Portugalsku, Českej republike, Rumunsku, Veľkej Británii a na Slovensku.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies