Školy urgentne potrebujú asistentov učiteľov, tvrdí Gröhling

NETKY.SK • 25 Január 2017, 16:13 • 2 min
Školy urgentne potrebujú asistentov učiteľov, tvrdí Gröhling

BRATISLAVA - Slovenské školy bojujú s nedostatkom asistentov učiteľov, ktorí sú nápomocní pri vzdelávaní žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Tvrdí to poslanec NR SR za stranu Sloboda a Solidarita Branislav Gröhling, ktorého stanovisko poskytla agentúre SITA hovorkyňa SaS Katarína Svrčeková.

slovakia

left justify in out

Poslanec upozorňuje, že podľa školského zákona má žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami právo na vzdelávanie a na vytvorenie podmienok na vzdelávanie a výchovu. Jednou z nich je často asistent učiteľa, ktorý žiaka sprevádza vzdelávacím procesom. Ministerstvo však nie je zo zákona povinné prideliť financie na asistenta učiteľa. Gröhling sa teda pýta, ako je možné vytvoriť vhodné podmienky pre tohto žiaka a kde sa stratilo právo žiaka na vzdelávanie.


Gröhling upozorňuje, že napríklad deti s poruchami učenia môžu s asistentom úspešne absolvovať bežnú základnú školu. Mnohé tieto deti môžu podľa neho vďaka dobrej starostlivosti a vzdelaniu viesť kvalitný život a uplatniť sa, no dnešný systém im to znemožňuje. "V septembri 2016 ministerstvo školstva evidovalo 3 903 žiadostí o úväzky na asistenta učiteľa pre viac ako 14-tisíc žiakov. Pridelených úväzkov bolo 1 710, vyhoveli 43,8 percentu žiadostí,“ hovorí Gröhling a dodáva, že dopyt po asistentoch učiteľa stúpa každoročne.


Aktuálne má podľa Gröhlinga takmer každá základná škola integrovaných žiakov, ktorí potrebujú asistenta. Jeho absencia podľa neho vedie k viacerým problémom. "V priemere má jedna ZŠ takmer 13 žiakov s vývinovými poruchami učenia a menej než jedného asistenta. Aj keď nie každý takýto žiak potrebuje asistenta, je tu vidieť veľký nepomer. Na jedného školského špeciálneho pedagóga pripadá takmer 59 takýchto žiakov,“ hovorí poslanec a dodáva, že školám rovnako chýbajú výchovní poradcovia, psychológovia a špeciálni pedagógovia.


"Keď asistent chýba, učiteľ sa v rámci možností venuje takémuto žiakovi. Nenapreduje však tak, ako s asistentom. Môže ísť o deti, pre ktoré špeciálna škola nie je vhodná. Niekedy môžu do triedy začleniť aj žiaka, ktorý by mal byť na špeciálnej škole, no tá buď nie je dostupná, alebo si to rodič neželá. Vtedy je učiteľ bez asistenta v zúfalej situácii. Musí sa venovať žiakovi so špeciálnymi potrebami, no utrpí tak vzdelávanie zvyšku triedy,“ vysvetľuje Gröhling s tým, že existujú aj prípady, keď rodič nemá možnosť dať dieťa do špeciálnej školy a v bežnej ho odmietnu. Vtedy je donútený opustiť prácu a vzdelávať dieťa svojpomocne doma.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky

Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona