SOUL - Rusko a Severná Kórea otvorili zrekonštruovanú železnicu tvoriacu jedinú pozemnú spojnicu medzi krajinami, od ktorého si Pchjongjang sľubuje oživenie obchodovania so zahraničím. O slávnostnom uvedení do prevádzky v nedeľu informovala severokórejská oficiálna tlač.
Trať dlhá 54 kilometrov spája ruské pohraničné mesto Chasan s prístavom Rason na severovýchodnom pobreží Kórey, kde v roku 1991 zriadili takzvanú špeciálnu ekonomickú zónu podľa vzoru susednej Číny.
Na modernizácii železnice sa dohodli ešte v roku 2001 vtedajší severokórejský vodca Kim Čong-il a ruský prezident Vladimir Putin, samotné práce sa však začali až v roku 2008. Súčasťou spoločného projektu bolo aj vybudovanie kontajnerového prekladiska v Rasone. Tamojší prístav by sa tak mohol zmeniť na významný obchodný uzol, z čoho by ťažil severokórejský režim čeliaci medzinárodným sankciám. Vlaky z Chasanu budú voziť ruské uhlie určené pre ázijsko-tichomorské trhy, pôvodnou myšlienkou však bolo začlenenie trate do plánovanej eurázijskej siete označovanej ako "Železná hodvábna cesta". Realizácia viazne na nepriateľských vzťahoch medzi Severnou a Južnou Kóreou, ktoré znemožňujú prepojenie celého Kórejského polostrova.