Seat už roky zápasí so stratami a VW, ktorý stál vždy pri ňom, má sám problémy

NETKY.SK • 14 November 2015, 16:57 • 2 min
Seat už roky zápasí so stratami a VW, ktorý stál vždy pri ňom, má sám problémy

MADRID - Španielska automobilka Seat už roky zápasí so stratami, ale jej materský koncern Volkswagen (VW) stál vždy pri nej, aspoň doteraz.

slovakia

left justify in out

V septembri však zasiahol Vokswagen emisný škandál, ktorý sa môže stať najdrahším v histórii automobilového priemyslu. Generálny riaditeľ VW Matthias Müller sa tak zrejme nevyhne nepopulárnym škrtom, konštatuje agentúra Bloomberg.

 

Seat patrí medzi najslabšie značky v portfóliu VW. V 3. kvartáli vykázala španielska automobilka stratu 40 miliónov eur. Seat sa už sedem rokov v rade nevie dostať z červených čísiel a za ten čas nakumuloval deficit vo výške 1,39 miliardy eur.

 

Volkswagen je najväčší výrobca áut v Európe. V septembri ho však americká Agentúra na ochranu životného prostredia (EPA) obvinila, že nainštaloval do viac ako 480.000 dieselových áut v Spojených štátoch softvér, ktorý počas testovania umožňoval zamaskovať skutočné hodnoty oxidov dusíka. Volkswagen neskôr priznal, že po celom svete jazdí zhruba 11 miliónov áut s takýmto softvérom. Koncern sa teraz pripravuje na masové zvolávanie áut a skupinové žaloby po celom svete.

 

Vedenie koncernu sa preto rozhodlo zastaviť "zbytočné projekty", aby zvládlo pokuty aj náklady na výmenu softvéru. A jeho španielska dcéra je aj z politického hľadiska "vhodnejšia" na zavádzanie úsporných opatrení ako nemecké závody, kde v predstavenstve sedia aj členovia mocných odborových zväzov.

 

Volkswagen kúpil Seat v roku 1986 v rámci svojej prvej expanzie za hranice Nemecka. Nasledovali ďalšie akvizície, až sa VW stal najväčším automobilovým koncernom v Európe.

 

Seat sa však v tvrdom konkurenčnom prostredí čoraz ťažšie presadzuje nielen na európskom trhu, ale aj na domácom. V samotnom Španielsku sa tento rok predalo menej modelov Seat ako áut značky VW. V októbri napríklad odbyt vozidiel Seat na domácom trhu klesol o 2,7 % a automobilka v rebríčku najpredávanejších značiek v Španielsku osadila až piate miesto. Niektoré modely Seat sú totiž takmer duplikátmi áut, ktoré vyrábajú iné značky koncernu VW.

 

Volkswagen v uplynulých piatich rokoch napumpoval do Seatu 2 miliardy eur a pred vypuknutím emisného škandálu mu sľúbil ďalšie investície vo výške 3,3 miliardy eur. Seat však teraz nemá istotu, či investície skutočne dostane.

 

Samotná automobilka Seat zamestnáva približne 14.000 ľudí a ďalších 56.000 ľudí pracuje u jej dodávateľov a distribútorov.

 

Avšak úplné zatvorenie španielskych tovární by bolo pre VW veľmi drahé. Koncern však môže zvážiť iné možnosti. Napríklad závod v meste Martorell od roku 2011 vyrába športovo-úžitkový model Audi Q3. Ak budú problémy Seatu s odbytom pokračovať, mohli by aj ďalšie závody v Španielsku prejsť na výrobu iných modelov z portfólia VW, domnieva sa Stuart Pearson, analytik z londýnskej pobočky spoločnosti Exane BNP Paribas.

 

 

 

 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies