SDKÚ: Cesty a diaľnice by sa mali rekonštruovať aj v noci

NETKY.SK • 23 Júl 2015, 10:47 • 2 min
SDKÚ: Cesty a diaľnice by sa mali rekonštruovať aj v noci

BRATISLAVA - Letné mesiace sú obdobím, ktoré správcovia pozemných komunikácií využívajú na opravy a rekonštrukcie ciest či mostov.

slovakia

left justify in out

Aj napriek tomu, že premávka v týchto mesiacoch je nižšia ako po zvyšok roka, uzávierky a obmedzenia ľuďom komplikujú život. Zákon pritom podľa SDKÚ-DS obstarávateľom umožňuje nastaviť podmienky tak, aby rekonštrukčné práce čo najmenej obmedzovali vodičov a vykonávali sa napríklad aj v noci.


„Je našou povinnosťou hľadať riešenia, ktoré by eliminovali obmedzenia ľudí pre rekonštrukcie a opravy. Bohužiaľ sa bežne stretávame s tým, že aj počas dňa a v pracovnom čase sú stavby opustené. Už dnes by sme mohli na slovenských diaľniciach či cestách vidieť, rovnako ako v iných krajinách EÚ, cestárov opravujúcich konkrétne úseky aj v noci alebo mimo dopravnej špičky,“ povedal predseda SDKÚ-DS Pavol Frešo.


Verejné obstarávanie je podľa zákona možné nastaviť tak, že víťaz bude realizovať rekonštrukčné alebo stavebné práce v nepretržitej trojzmennej prevádzke. Druhou možnosťou je podľa predsedu SDKÚ-DS nastaviť pravidlá na dve zmeny, prípadne rozvrhnúť harmonogram prác tak, aby opravované úseky boli podľa možností úplne prejazdné v čase dopravnej špičky a časť prác by sa presunula na nočné hodiny. Výhody takto nastavených pravidiel sú podľa Freša zrejmé. Nepretržitá prevádzka či práca počas nočných hodín na opravovanom úseku diaľnice, cesty alebo aj železnice môže výrazne skrátiť dĺžku trvania prác. Sprejazdnenie opravovaných úsekov počas dopravnej špičky, napríklad pred víkendom alebo v nedeľu popoludní, zase eliminuje riziko vzniku kolón a časových strát. Frešo pripomenul, že takýto model by však dočasne výrazne zhoršil kvalitu života v obývaných územiach, najmä v noci. Preto je zavedenie kombinovaného rozvrhu prác najefektívnejšie mimo zastavaných území.


Druhým obmedzujúcim faktorom sú možné zvýšené náklady na samotnú rekonštrukciu alebo opravu. „Otázka možných zvýšených nákladov pri zavedení napríklad trojzmennej prevádzky pri rekonštrukcii alebo pri opravách komunikácii je však čisto hypotetická. Verejná súťaž totiž dokáže výrazne znížiť náklady na samotný projekt,“ vraví predseda Sekcie bezpečnosti a spravodlivosti SDKÚ-DS Ján Keselý. Navyše podľa jeho slov netreba zabúdať na to, že správcovia komunikácií zabezpečujú službu občanovi, ktorý si ju platí prostredníctvom daní. Preto by mali v budúcnosti pri plánovaní podobných projektov dôrazne trvať na tom, aby ich realizácia trvala čo najkratšie a teda aby čo najmenej dní komplikovala dopravu a život okolo.
 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies