SaS a OĽaNO chcú skrátiť dobu odpisovania elektromobilov

NETKY.SK • 30 Máj 2015, 14:06 • 2 min
SaS a OĽaNO chcú skrátiť dobu odpisovania elektromobilov

BRATISLAVA - Skrátiť dobu odpisovania elektromobilov navrhujú v novele zákona o dani z príjmov poslanci za SaS Juraj Droba a Martin Poliačik, poslanec za OĽaNO Miroslav Kadúc a nezaradený Mikuláš Huba.

slovakia

left justify in out

Opoziční poslanci presadzujú, aby daňovník mohol elektromobil odpísať jednorazovo. Ak sa tak nerozhodne, odpisovať ho môže klasicky ako osobný automobil. „Pri pohľade do zahraničia zistíme, že v riešení a podpore elektromobility výrazne zaostávame a Slovenská republika túto formu ekologickej dopravy doposiaľ žiadnym systematickým spôsobom nepodporuje. Nástrojov podpory pritom existuje niekoľko a inšpiráciu môžeme hľadať aj vo viacerých európskych krajinách,“ argumentujú Droba, Poliačik, Kadúc a Huba.


Napríklad v Nórsku sú podľa nich pri kúpe elektromobilu odpustené všetky jednorazové dane a poplatky. Zároveň majitelia týchto automobilov nemusia znášať mýtne poplatky či cestnú daň. Susedné Rakúsko dotuje napríklad na štátnej úrovni nákup elektromobilov pre podnikateľské účely. Podniky tak môžu získať až 30 percent z ich ceny. V Estónsku sú štandardom daňové úľavy pre elektromobily siahajúce až do výšky 18 tisíc eur.


Opoziční zákonodarcovia zdôrazňujú, že Slovensko patrí v celosvetovom meradle medzi krajiny s dominantným postavením automobilovej výroby v národnom hospodárstve. „Aktuálnou sa však v súčasnosti stáva otázka udržateľnosti automobilového priemyslu a potreba reagovať na celosvetové, ako aj európske trendy v tejto oblasti. Hovoríme pri tom o potrebe rozvoja elektromobility, respektíve využívania elektrických vozidiel v Slovenskej republike,“ vysvetľujú. Zákonodarcovia SaS a OĽaNO pripomínajú, že v posledných troch rokoch dochádza celosvetovo za každých dvanásť mesiacov k 100-percentnému nárastu odbytu elektromobilov. „Ďalším z argumentov odporcov je vysoká vstupná cena elektromobilov. Podľa nás si je však potrebné uvedomiť ekonomickú nenáročnosť prevádzky takéhoto typu vozidla a to najmä s ohľadom na spotrebované pohonné hmoty. Podľa záverov Slovenskej asociácie pre elektromobilitu sa môže rozdiel medzi vstupnou investíciou do štandardného a elektroauta vrátiť prostredníctvom úspory paliva už v období piatich rokov,“ konštatujú. Často skloňovaným problémom elektromobilov je aj otázka nedostatočnej infraštruktúry siete dobíjacích staníc, čo sa však postupne mení a dobíjacích staníc v Európe pribúda.


„Aké sú však dôvody, pre ktoré by sme sa mali zamerať na podporu elektromobilov? Ako prvý a kľúčový argument uvádzame dopady štandardných dopravných systémov založených na fosílnych palivách na zdravie obyvateľstva a znižovanie kvality života. Samostatnú kategóriu problémov pritom tvoria negatívne dopady takýchto aktivít na životné prostredie,“ argumentujú Droba, Poliačik, Kadúc a Huba. Elektromobilita podľa ich slov prináša ďalšie pozitíva, ako zníženie hlučnosti dopravného systému, či podporu inovácií a dynamiky rozvoja priamo zainteresovaných a nadväzujúcich priemyselných odvetví a zároveň aj nový impulz pre rozvoj vedeckých a výskumných národných kapacít. Návrhom sa bude parlament zaoberať na júnovej schôdzi.


 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies