Odosielam na server ...

Vedeli ste, že na stránke Netky.sk existuje možnosť zobrazovať iba pozitívne správy? Ak nemáte chuť čítať o násilí, ľudskom nešťastí či katastrofách, zapnite si Filter pozitívnych správ a dozviete sa všetko pozitívne, čo sa okolo nás deje.

OK, rozumiem
16. okt. 2021Vladimíra
BratislavaBratislava 26°
Biblia
TV program
Moje Netky
je to aj odkaz pre ostatné krajiny.
je to aj odkaz pre ostatné krajiny.
18.01.2021 20:02 Ekonomika
Ropa je hnacou silou svetovej ekonomiky. Nebude tu však navždy, a vie to aj Čína
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
loader
ZOBRAZIŤ VIAC
18.01.2021 20:02 Ekonomika

Ropa je hnacou silou svetovej ekonomiky. Nebude tu však navždy, a vie to aj Čína



Zlaté časy, kedy bolo ropy dostatok a neexistovali úvahy o tom, čo budeme robiť, keď sa minie, sú už dávno minulosťou. Faktom je, že zásoby tejto nerastnej suroviny sa strácajú každým dňom a treba s tým niečo robiť.


Recept Číny 

Výskumný inštitút Carbon Tracker zverejnil štúdiu, ktorá predpovedá, že do roku 2030 sa bude v Číne nachádzať už tak veľká sieť elektromobilov, že krajina stratí záujem o ťažbu ropy. Neznamená to však, že Čina by skončila s ťažbou úplne, no jej dopyt po rope by sa mal znížiť o 70 %. V prepočte by to predstavovalo ročnú sumu 80 miliárd USD, ktoré by sa ušetrili.

 

 

Prechod na elektromobily 

Inštitút čerpal informácie zo scenára Medzinárodnej agentúry pre energiu. Tá predpokladá, že prechod na elektromobily v Číne do roku 2030 bude neuveriteľne prudký, mal by sa vyšplhať až na 40 %. Takmer polovica krajiny bude používať na prepravu vozidlá, ktoré budú od ropy úplne nezávislé. V okolitých krajinách by tento prechod nemusel byť až tak markantný. Napríklad v Indii sa plánuje prechod na elektromobily v doprave do výšky 20 %.

 

Ropa vs. solárna energia 

Záťaž na financie pritom predstavuje aj dovoz ropy. Pri porovnaní jedného kusu automobilu na bežný a druhého na elektrický pohon prídeme k zisteniu, že náklady na solárne zariadenie (výroba elektriny), je 10-krát menšia ako v prípade výroby automobilu na benzínový či naftový pohon. Bavíme sa len o jednom kuse vozidla. Teraz si predstavte, čo to spraví s výrobou v automobilke za jednu dennú zmenu.

 

 

"Je to jednoduchá voľba medzi rastúcou závislosťou na drahej rope produkovanej cudzím kartelom a domácou elektrinou z obnoviteľných zdrojov, ktorej ceny s postupom času klesajú," uviedol hlavný autor štúdie Kingsmill Bond (cituje hnonline.sk)

 

Smog ako každodenný problém 

Medzi hlavné priority Číny patrí znižovanie emisií, skleníkových plynovzlepšovanie ovzdušia v mestskom prostredí. Je známe, že krajina patrí medzi najväčších znečisťovateľov ovzdušia. Počas minuloročného lockdownu v Číne, ktorý netrval dlho, sa vzduch nad krajinou evidetne prečistil. Smog je tu totiž každodenná rarita. Nosenie rúšok sa v Číne odporúčalo ešte pred vypuknutím pandémie koronavírusu.

 

 

Vláda v Pekingu však ešte nevydala zákon, ktorý by zakazoval výrobu automobilov na tradičné palivo, alebo jazda takýchto vozov po čínskych cestách. Analytici však tvrdia, že do roku 2035 sa vyšplhá produkcia elektromobilov v krajine o 45 %.

 

Problémom je naďalej výroba 

Samozrejme všetko pre má svoje proti. Súčasnou nevýhodou elektromobilu sú lítiové batérie, ktoré sú súčasťou motora. Ich výrobný proces predstavuje obrovskú záťaž pre ovzdušie a ozónovú vrstvu. Auto na bežný pohon sa k takémuto znečistenou približuje až po prekonaní niekoľkých stoviek kilometrov.

 

 



reklama


reklama


Kríza, ktorú priniesol koronavírus, nás silno zasiahla. Vopred ďakujeme každému, kto zašle hoci len niekoľko centov na náš účet SK30 7500 0000 0040 2698 9329 Pomôžete tak ľudom, ktorí už roky pracujú pre vás, našich čitateľov, a to aj napriek nižšiemu platu či predĺženému pracovnému času.


Zdroj: Netky Lukáš Čief

Foto:  Pixabay, Pexels, Unsplash



Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám na redakcia@netky.sk

Diskusia

Komentáre


Na tento článok reagovalo
užívatelia: 0 komentáre: 0

NAJČÍTANEJŠIE
ZOBRAZIŤ VIAC
loader
loader
Kliknutím zavriete
Obrázok