Rezort školstva navrhuje, aby žiaci na prvom stupni ZŠ neopakovali ročník

NETKY.SK • 18 Október 2016, 16:52 • 2 min
Rezort školstva navrhuje, aby žiaci na prvom stupni ZŠ neopakovali ročník

BRATISLAVA - Ministerstvo školstva navrhuje, aby na prvom stupni základnej školy žiaci neopakovali ročník. Vyplýva to z téz k Národnému programu rozvoja výchovy a vzdelávania. Ako dnes po pracovných raňajkách na ministerstve školstva uviedla Zuzana Zimenová z tímu expertov, ktorí sa podieľali na príprave Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania, aj mnohé štúdie hovoria o tom, že deti treba k prospechu viac vnútorne motivovať a menej trestať.

slovakia

left justify in out

Prevažná väčšina európskych krajín síce podľa Zimenovej má v právnych predpisoch možnosť opakovať ročník na prvom stupni, ale prakticky ju nevyužívajú. Metodické pokyny v európskych krajinách sú totiž také, aby učitelia skúšali dieťa doučiť a mohlo tak pokračovať v ďalšom ročníku. Na odstránení prepadávania na prvom stupni základných škôl sa experti zhodli aj so sekciou regionálneho školstva na ministerstve.

 

Zimenová pritom hovorí, že na Slovensku v porovnaní s ostatnými európskymi krajinami nemáme veľa detí, ktoré vypadávajú predčasne zo vzdelávania. Máme však veľa detí, ktoré nedokončia základnú školu a nemajú ani základné vzdelanie. Sú to deti zo špecifických oblastí, ktoré končia základnú školu v siedmom či ôsmom ročníku. Pripomína pritom, že máme aj celé školy, ktoré neabsolvujú Testovanie 9, lebo vôbec nemajú deviatakov. Treba sa teda podľa nej sústrediť na to, ako pomôcť deťom, aby dokončili základné vzdelanie. Ak ho budú mať, budú motivovaní ísť aj na strednú školu.


Nový systém podľa Zimenovej predpokladá drobné zmeny nielen na úrovni vzdelávania učiteľov a rozšírenia tímov v školách, no treba sa pozrieť aj na úväzky učiteľov. Ako dodala, priama vyučovacia povinnosť je dnes možno nastavená veľmi nahusto, čo znamená, že je veľa vyučovacích hodín a málo času na prípravu. "Možno časť vyučovacích hodín na prvom stupni by mala byť venovaná na doučovanie tých slabších. To sa však uvidí v opatreniach, ktoré prídu v podobe spätnej väzby z terénu. Učitelia vedia, čo potrebujú," dodala Zimenová.


Systém hodnotenia, ktorý sleduje krivku rozvoja dieťaťa či žiaka a odzrkadľuje jeho aktivity s dôrazom na pomenovanie silných stránok a možností ďalšieho napredovania, je jedným z cieľov, ktoré ministerstvo uverejnilo v rámci téz k Národnému programu rozvoja výchovy a vzdelávania. Ako navrhuje rezort v dokumente, v procese hodnotenia by mali znížiť dôraz na klasifikáciu žiakov pomocou známok, ktorá neprimerane podporuje porovnávanie žiakov navzájom. Uprednostňovať by mali iné, opisné formy hodnotenia, ktoré umožňujú porovnávať aktuálnu úroveň vedomostí a zručností žiaka s jeho predchádzajúcou úrovňou. Dôraz by mali zároveň klásť na priebežné, formatívne hodnotenie a v oveľa väčšej miere využívať aj neformálne hodnotenie žiakov.


Ministerstvo školstva zverejnilo tézy k Národnému programu rozvoja výchovy a vzdelávania na svojej webovej stránke. Cieľom je predstaviť odbornej verejnosti základný rámec pripravovaných zmien v oblasti výchovy a vzdelávania, začať odbornú diskusiu a získať spätnú väzbu vo forme konkrétnych podnetov. Tím poradcov ministra školstva ponúkol na odbornú diskusiu ciele, ktoré rámcujú novú podobu vzdelávania do budúcna. V prvej fáze predložil rezort na diskusiu návrh cieľov, ktoré by sa mali dosiahnuť v oblasti výchovy a vzdelávania detí a mládeže do 18 rokov v horizonte desiatich rokov. Tézy týkajúce sa vysokoškolského vzdelávania predstavia v ďalšej fáze. Návrhy opatrení na dosiahnutie predstavených cieľov rozpracujú až na základe spätnej väzby z konzultačného procesu. Rezort predpokladá, že národný program predložia na rokovanie vlády a následne do NR SR v prvom štvrťroku budúceho roku.


Ministerstvo v dokumente uvádza štyri cieľové oblasti. Prvou oblasťou je "Kvalitná výchova a vzdelávanie dostupné pre všetkých". Rezort v rámci tejto oblasti napríklad chce, aby sa vo vzdelávaní rozvíjal jedinečný potenciál každého žiaka, aby nový obsah vzdelávania bol primeraný veku a potrebám žiakov a zároveň bol dostupný prostredníctvom bohatej ponuky učebných materiálov. Predškolské vzdelávanie v materských školách by malo byť garantované pre deti od troch rokov. Cieľom tiež je, aby žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia a sociálne vylúčených spoločenstiev dostávali účinnú podporu na dosiahnutie významne lepších výsledkov vo vzdelávaní.

 

Druhou pomenovanou oblasťou sú "Kvalitní, spoločensky rešpektovaní a primerane odmeňovaní učitelia". Platy pedagogických a odborných zamestnancov by mali podľa rezortu dosahovať aspoň 80 percent priemerného platu ostatných povolaní, ktoré vyžadujú vysokoškolské vzdelanie. Cieľom tiež je, aby učiteľ nebol sprostredkovateľom poznatkov, ale sprievodcom v procese učenia sa a škola by mala byť miestom tímovej spolupráce. Ministerstvo tiež chce novokoncipované kontinuálne vzdelávanie ako nástroj profesijného rozvoja učiteľa so zameraním na zmenu obsahu, foriem a kvality vzdelávania.

 

Treťou oblasťou je "Kvalitné odborné vzdelávanie a príprava zohľadňujúca aktuálne a očakávané potreby praxe a osobný rozvoj učiacich sa". Systém odborného vzdelávania a prípravy by sa mal podľa rezortu prispôsobiť požiadavkám informačnej spoločnosti a nových technológií. Cieľom je tiež inštitucionálne zabezpečený zber dát o uplatnení absolventov na trhu práce. Poslednou pomenovanou oblasťou je "Efektívne fungujúce regionálne školstvo". Jedným z cieľov v tejto oblasti je dostatočný objem verejných zdrojov na fungovanie regionálneho školstva. Peniaze zo štátneho rozpočtu by malo podľa cieľa poskytovať len ministerstvo školstva, a nie aj ministerstvo vnútra ako v súčasnosti.


 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky

Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona