REPORTÁŽ Novomestské divadlo odpremiérovalo svoj prvý titul Jeruzalem Anno 1187

NETKY.SK • 7 Máj 2022, 18:00 • 2 min

Po necelom roku od výraznej rekonštrukcie a znovuotvorenia Strediska kultúry na Vajnorskej ulici v Bratislave sa uskutočnila predpremiéra jej pilotnej inscenácie.

Iniciátormi vzniku a zakladateľmi výnimočného projektu novej divadelnej inštitúcie sú oceňovaný scenárista a režisér Michael Sharmant s riaditeľkou strediska kultúry BNM na Vajnorskej, Máriou Priečinskou, ktorá nám v rozhovore krátko po ováciách publika prezradila, že je ešte stále vystresovaná, nakoľko prípravy boli komplikované aj tým, že kvôli chorobe museli niektoré role preobsadiť a premiéru odložiť. Napokon všetko dobre dopadl, hoci riaditeľka skonštatovala, že téma je to ťažká, ľudia by sa radšej bavili, no v rozhovore vysvetlila, prečo si zvolili ťažšiu cestu a čo-to nám naznačila aj o ďalších snoch.

img

Oboch na pódiu privítala moderátorka Bibiana Ondrejková, ktorá prítomných pozvaných hostí večerom sprevádzala. Po krátkom moderovanom úvode, v ktorom vystúpil aj starosta mestskej časti Bratislava-Nové Mesto, Rudolf Kusý, si prítomní diváci v predpremiére pozreli pilotnú inscenáciu divadla, historickú drámu Jeruzalem Anno 1187.

img

Starosta netajil obavy, že Novomestské divadlo bolo veľkým sústom, no riaditeľka strediska nakazila svojím elánom a chuťou všetkých okolo a presvedčila ich, že to má zmysel. Vyjadril aj názov na hru, obsadenie a radosť z novej inštitúcie.

Súvisiaci článok: ROZHOVOR Tak to je odvaha! Mária Priečinská a Roman Pomajbo predstavujú novovzniknuté divadlo

Inscenácia diváka vtiahla do obdobia stredoveku, ktorého reálie sa však až nápadne podobajú realite dneška. Šokovala ich hĺbka autorského textu len 23-ročného Michaela Sharmanta a jej činoherné spracovanie. Michael netajil veľkú radosť z úspechu a prijatia divákomi, prezradil, že pri nácviku hry zažili množstvo nepublikovateľných situácií. Ako sa hovorí, s jedlom rastie chuť, Michael nespí na vavrínoch, ale v rozhovore pre netky.sk povie aj o plánoch novozniknutého divadla.

img

Publikum, v ktorom sa nachádzalo množstvo známych osobností zo sveta showbiznisu a kultúry, bolo svedkom mnohých zaujímavých šermiarskych súbojov s kaskadérskymi prvkami, súčasťou ktorých bol aj herec Dušan Cinkota. Stvárnil hlavnú postavu príbehu, baróna Bailiana, a po predstavení sa zmohol hlavne na dve slová – Som šťastný! Prečo? Dozviete sa vo videorozhovore. A povie niečo aj o svojej editorskej činnosti, ktorá sa stala jeho novou cestou.

img

Prepracovanú historickú scénu s kulisami od kreatívneho tímu Ivana Kopu vytvoril podľa návrhov režiséra priamo pre túto produkciu. Inscenácia sa odohráva na dvoch pódiách, z ktorých menšie sa nachádzalo v hľadisku, vďaka čomu herci dokázali s publikom lepšie komunikovať a počas predstavenia nadväzovať užšiu interakciu.

img

Atmosféru v sále taktiež umocňovala jedinečná autorská veľkovýpravná hudba, ktorú do inscenácie skomponoval spevák, skladateľ, producent, multiinštrumentalista a víťaz Česko Slovenského X-faktoru Peter Bažík, ktorý sa divákom zároveň predstavil aj v hereckej úlohe. Rovnako netajil dojatie, že jeho premiérová divadelná hudba sa stretla s mimoriadne priaznivým ohlasom a priznal, že toho bolo veľa, bolo to náročné a mnohé veci sa upravovali na poslednú chvíľu. Zaujala ho aj herecká postava, ktorú stvárnil a potešilo by ho, keby si nejaký režisér všimol, že popri komponovaní hudby, spievaní, hre na husliach mu ide aj herectvo.

Felecia sefredaktorka