BRATISLAVA - Finančná gramotnosť Slovákov je na nízkej úrovni a nevedia rozpoznať riziká zmlúv, ktoré s nimi uzatvárajú banky, poisťovacie spoločnosti alebo nebankové inštitúcie. Zmluvy sú písané jazykom, ktorému bežný spotrebiteľ nerozumie.
Ako odznelo na dnešnom SLASPO fóre 2015 v Bratislave, ktoré organizovala Slovenská asociácia poisťovní (SLASPO), časť zodpovednosti za finančné zmluvy by mali preto prevziať aj finančné inštitúcie. Prezidentka SLASPO Regina Ovesny-Straka sa prihovára viac za výchovu ľudí k finančnej gramotnosti.
"Keď zvýšime finančnú gramotnosť na Slovensku, bude to pre nás neuveriteľná pomoc. Mať oproti sebe klienta, ktorý vie, čo podpisuje. Poisťovňa chráni riziko. Všetci od nej očakávajú, že vie kalkulovať. Na konci klient musí mať 100-% istotu, že v prípade poistnej udalosti má dostatok peňazí na uhradenie," povedala prezidentka SLASPO. Ľudia, ktorí sú finančne gramotní, vedia podľa nej pri uzatváraní poistných zmlúv klásť správne otázky. "Niektoré otázky sú pre obchodníkov s finančnými produktmi jasné, problém môže byť aj v komunikácii. Každý sprostredkovateľ alebo poisťovací poradca má isté záujmy, keď je motivovaný províziou. Pre týchto ľudí môže mať väčšiu prioritu, než potreby klienta," nevylúčila Ovesny-Straka. Ide podľa jej slov o ľudské chyby, na ktorých musia poisťovne pracovať a vytvárať férové prostredie.
Zodpovednosť na strane klienta, musí byť prenesená aj na stranu poskytovateľa finančnej služby, myslí si riaditeľ odboru ochrany finančných spotrebiteľov Ministerstva financií (MF) SR Peter Mikloš. "Tak, aby klientovi vedel vysvetliť, aký produkt si kupuje. Mnohí nám tvrdia, že netušili, čo podpísali," skonštatoval. Ako príklad uviedol prípad klientky banky, ktorá sa domnievala, že si uložila úspory na termínovaný vklad, pritom podpísala zmluvu na investičné fondy.
Národná banka Slovenska (NBS) od začiatku tohto roka nadobudla kompetencie v oblasti ochrany finančného spotrebiteľa. O právach spotrebiteľov informuje najmä formou letákov. "Zamerané sú na to, čo sme zistili na trhu a snažíme sa to zovšeobecniť. Informujme ich nielen o tom, aké majú práva, ale aj na čo si majú dávať pri podpise zmlúv pozor," priblížil riaditeľ odboru ochrany finančných spotrebiteľov NBS Roman Fusek.
V panelovej diskusii odznelo aj to, že kumulovanie dohľadu nad finančným trhom s ochranou finančného spotrebiteľa do rúk NBS nebolo najlepším riešením. Nespokojní spotrebitelia by sa mali obracať viac na odbory kontroly príslušnej poisťovne, kde sa môžu riešiť spory zmierom.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies