Odosielam na server ...

Vedeli ste, že na stránke Netky.sk existuje možnosť zobrazovať iba pozitívne správy? Ak nemáte chuť čítať o násilí, ľudskom nešťastí či katastrofách, zapnite si Filter pozitívnych správ a dozviete sa všetko pozitívne, čo sa okolo nás deje.

OK, rozumiem
27. nov. 2021Milan
BratislavaBratislava 26°
Biblia
TV program
Moje Netky
Dokument o velikánovi hudobnej scény
Dokument o velikánovi hudobnej scény
23.11.2021 12:09 Kultúra
RECENZIA filmu Karel: Dokument o velikánovi hudobnej scény je predovšetkým poctou
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
loader
ZOBRAZIŤ VIAC
23.11.2021 12:09 Kultúra

Legenda a maestro českej populárnej hudby. Nezameniteľný hlas Karla Gotta rezonuje v ušiach naprieč všetkými generáciami.

Karel Gott nás opustil po ťažkom boji s akútnou leukémiou v októbri 2019. Talentovaná Olga Malířová Špátová sa postarala o réžiu, kameru aj scenár dokumentu Karel. Pôvodne mal niesť úplne iný zámer -  malo ísť o darček k okrúhlym osemdesiatym narodeninám.

Filmárka čelila náročnej úlohe vyselektovať najtemnejšie, najsvetlejšie a najdôležitejšie momenty z Karlovej bohatej kariéry. V priebehu jedného roka ju rodina Gottových prijala medzi seba a stala sa jej súčasťou. Na kameru sa jej podarilo zachytiť predovšetkým pokoru, ktorú nasledoval humor, dobrosrdečnosť a krehkosť maestra Gotta. Špátová ho vykreslila vo svetle veľmi láskavého otca, pre ktorého sa stala rodina všetkým predovšetkým v neskoršej fáze života. Podčiarkla dôraz neutíchajúcej lásky k fanúšikom, kedy aj napriek bolestiam vystupoval pred vypredanými sálami. Veľkú pozornosť venovala jeho ľudskej stránke a momentom, kedy šla všetka sláva samovoľne bokom.

Film prepletá obrazy z posledného roku života speváka s náhľadmi do minulosti. Dozvieme sa o Karlovom pôsobení na konzervatóriu, o kariérnych začiatkoch, keď noci trávil v Prahe a vystupoval v kaviarňach. Prezrádza nám, ako spevákovu tvorbu ovplyvnili spolupráce s Jiřím Suchým, Jiřím Šlitrom, bratmi Štaidlovými a Karlem Svobodou. Opisuje vznik najväčších hitov, medzi ktoré patria piesne Očí má sněhem zaváte, Lady Carneval, Die Biene Maja a Kdepak ty ptáčku hnízdo máš. Z pohľadu diváka sledujeme život zlatého slávika v zahraničí, život počas komunistického režimu, s ktorým, samozrejme, súvisí aj neslávne podpísanie Anticharty.

Božský Kája mal jednoducho nesmierne rôznorodú kariéru, ktorú je nerálne spracovať a vtlačiť do 133 minút. Režisérka sa preto sústredila hlavne na 60. a 70. Roky, ktoré pretkala zábermi z posledného roku. Vyhotovenie jednotlivých udalostí nie je zbytočne hĺbavé a skôr iba naznačila okolnosti a svižne pokračovala ďalej. Najlepším príkladom je už vyššie spomínaná Anticharta a spolupráca s Karlom Svobodom, kde sa detailnejších informácií naozaj nedočkáme.

Deficit podrobnejších informácií z minulosti však plne kompenzuje prítomnosť. Karel sa v nej riadi mottom Carpe diem - Užívaj dňa. Vo svojom vnútri cíti blížiaci sa koniec, ale ani to preňho nie je prekážkou využiť všetok čas naplno. Svoju pozornosť venuje najbližšej rodine, maľovaniu a v neposlednom rade aj fanúšikom. Obrovským plusom je manipulácia s citlivými zábermi. Obrazy, kedy sa Karel nachádza v nemocnici, nie sú násilne dojemné a absentujú aj zbytočne dramatické zábery. Vidíme skôr smutnú realitu. Vrúcne nás stretajú aj Karlove myšlienky, ktoré sa divákom jednoducho vryjú do pamäte.

Dokument je spracovaný naozaj na vysokej úrovni. Kamera a strih sú v harmónii a snímka má aj vďaka nim príjemné tempo a ešte príjemnejší vizuál.

Kríza, ktorú priniesol koronavírus, nás silno zasiahla. Vopred ďakujeme každému, kto zašle hoci len niekoľko centov na náš účet SK30 7500 0000 0040 2698 9329 Pomôžete tak ľudom, ktorí už roky pracujú pre vás, našich čitateľov, a to aj napriek nižšiemu platu či predĺženému pracovnému času.

Zdroj: Netky Nikoleta Preložníková/karelgott.com

Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám na redakcia@netky.sk