RECENZIA: Cruella. Byť či nebyť? A ak áno, tak čím?

NETKY.SK • 16 Jún 2021, 16:32 • 2 min
RECENZIA: Cruella. Byť či nebyť?  A ak áno, tak čím?

Cruella v réžii Craiga Gillespiho je hraným prequelom slávnej disney rozprávky 101 dalmatíncov. Príbeh vás prevedie zrodom ikonickej Cruelly De Vil, ktorá by si z roztomilých šteniatok chcela ušiť kožuch.

Cruella De Vil je pomerne známou postavou rozprávkového sveta, ktorá sa po prvýkrát objavila v roku 1956 v knižnom príbehu Stojeden dalmatíncov. O päť rokov neskôr sme ju mohli nájsť v rovnomennom animovanom filme, a potom už nasledovalo pokračovanie v podobe televízneho spracovania hraného filmu v roku 1966, kde ju nezabudnuteľne stvárnila Glenn Close.

img

Po tragickej smrti matky sa mladá, múdra a veľmi kreatívna Estella (Emma Stone, z ktorej zaručene nespustíte zrak) pokúša presadiť vo svete módneho priemyslu. Spriatelí sa s dvojicou zlodejov, ktorí sa jej snažia pomôcť dosiahnuť svoj cieľ. Jedného dňa sa Estelle podarí vzbudiť pozornosť veľkej módnej ikony a barónky Hellman. Ich vzťah sa však rozvinie smerom, ktorý Estellu prinúti prijať svoju temnú stranu - stáva sa tak drsnou a pomstychtivou Cruellou De Vil.

img

V posledných rokoch sme svedkami toho, že sa v Hollywoode rozbehol trend, kedy sa aj vedľajšie postavy dočkajú vlastných filmov, v ktorých sa stávajú hlavnými protagonistami. Ako príklad môžeme uviesť napríklad Harley Quinn, či notoricky známeho Jokera, ktorého  činy, či životná filozofia dávajú filmárom obrovský priestor a možnosti, ako uchopiť jeho osobnosť, či životný príbeh, no v prípade jednoduchšej Cruelly mám isté pochybnosti o týchto možnostiach a údernosti.

Samozrejme, v niektorých prípadoch očakávame rozvinuté príbehy vedľajších postáv, čo nie je prípad Cruelly. Ak by sa o filme nešepkalo ešte začiatkom roka, nenapadlo by pátrať po príbehu tajomnej antihrdinky.

Dovolím si poukázať na nedomyslenosť nápadu a jeho slabé dotiahnutie do konca. Nenaplní sa žiadne očakávanie, že sa zo sympatickej Estelly na konci stane zlá psychopatka Cruella, ktorá by chcela zabíjať roztomilé šteniatka len pre zvláštné módne kreácie. Vysvetlenie budúcej až extrémnej averzie voči dalmatíncom je tiež veľmi zvláštne. Nedokážem úplne presne zaradiť, či je to naozaj geniálny nápad, alebo je to nápad z toho druhého brehu...

img

Postava, s ktorou sa na konci stretáme, je cieľavedomá žena s veľmi zvláštnym výzorom. Je divoká a tak trochu punkovo odvážna, odviazaná a duševne rozlomená, ale určite nie iba záporná. Samotný film si získal celkom dobré ohlasy, čo zapríčinilo, že sa už začalo oficiálne plánovať pokračovanie. Môžeme teda dúfať, že sa v niektorom z pokračovaní dočkáme pôvodnej Cruelly De Vil.

Nikoleta Preložníková