Odosielam na server ...

Vedeli ste, že na stránke Netky.sk existuje možnosť zobrazovať iba pozitívne správy? Ak nemáte chuť čítať o násilí, ľudskom nešťastí či katastrofách, zapnite si Filter pozitívnych správ a dozviete sa všetko pozitívne, čo sa okolo nás deje.

OK, rozumiem
26. jún. 2022Adriána
BratislavaBratislava
Biblia
TV program
Moje Netky
07.11.2021 12:00 Kultúra
RECENZIA: Age of Empires IV
ilustračné foto
ilustračné foto
ilustračné foto
ilustračné foto
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
loader
ZOBRAZIŤ VIAC
07.11.2021 12:00 Kultúra

RECENZIA: Age of Empires IV

Stredoveká real-time stratégia od Microsoftu prináša zaujímavé spracovanie herného prostredia s novým režimom rozprávania a uvedenia do stredovekej histórie známych vojnových bitiek.

Herná séria Age of Empires sa rozrastá o nový diel Age of Empires IV. Každý diel hernej série reprezentuje hierarchiu postupne sa vyvíjajúceho historického obdobia. No túto kontinuitu prerušil novo vydaný herný titul Age of Empires IV. Herné pokračovanie sa po prvý raz vracia späť ku koreňom historického obdobia stredoveku. Hneď v úvode hernej kampani sa môžete pustiť do bitky pri Hastingse alebo do 100 ročnej vojny a mnohých ďalších historických bitiek. V kampani sa presunieme aj na východ, kde nás čaká dobývanie za Mongolskú ríšu alebo znova postavenie Moskvy.

Iný kraj, iný mrav. Tak to platí aj pre herný titul Age of Empires IV, ktorý ponúka 8 civilizácií. Ide o menší počet v porovnaní s predchádzajúcimi titulmi série, ani napriek tomu však neklesá na kvalite, pretože každá z civilizácií prináša iné postupy a výhody pre hráča. Každá civilizácia ponúka svoje vlastné formy zriaďovania a zlepšovania ekonomiky, kultúry, ale aj naverbovanie špeciálnej jednotky. Tie sú charakteristické pre daný národ a patria sem napríklad vojnové slony, kanóny, taktická jednotka lukostrelcov jazdiacich na koňoch, ťavách alebo už spomínaných slonoch. Úvodné menu hry poskytuje detailnejší popis technického stromu jednotlivých civilizácií.

Nový imidž získala grafická stránka hry, ktorá sa snaží ponechať určitú podobnosť  predošlej série hry, no štvrté pokračovanie dielu ponúka viac farebnejší kontrast herného prostredia a herných objektov. Zmenu neobišlo ani užívateľské rozhranie, ktoré je minimalistické, no za to veľmi jednoznačné a funkčné aj pre nových hráčov. Táto zmena nemusí byť tou správnou cestou pre všetkých fanúšikov. No z môjho pohľadu vidím túto zmenu ako pozitívny krok vpred najmä preto, že práve tento diel prináša nový prístup a vytvorenie charakteristického prvku do hry, vďaka čomu sa odlíši od svojich predchodcov len do určitého bodu. Vývojári určite nechceli experimentovať s niečím, čo by nereprezentovalo sériu Age of Empires.

Medzi vizuálne vylepšenia, ktoré sa v tejto hre nachádzajú, sú aj historické mini dokumentárne videá. Tie detailnejšie opisujú budúci vývoj hry, prípadne to, čo čaká hráča v ďalšej časti hry.  Netreba sa však obávať, hra nejde v žiadnom prípade do zdĺhavých a nudných poučiek. Krátka video ukážka vyzdvihuje výstižnú podstatu bojových jednotiek z reálneho historického obdobia, prípadne podstatu stavieb a podobne.

Mohlo by vás zaujímať: Novembrové herné hity na Playstation a oslavy výročia pokračujú v plnom prúde

Zvuková stránka hier býva vo väčšine recenziách opomenutá. No v tomto prípade však musím vyzdvihnúť zvukový dizajn hry. Zvuky dotvárajú hernú atmosféru počas hrania kampane. Ambient obrovského herného prostredia, deštrukcia herných objektov, zvuky zvierat alebo hlasy robotníkov, bojové pokriky vojsk. Spomenuté zvuky v spojení s hernou hudbou prispievajú k dotvoreniu živého pôsobenia v hernom prostredí, no zároveň príjemne dotvárajú atmosféru v období stredoveku.

Herné menu poskytuje hráčom na výber módy, resp. zmeny herných prvkov a vlastností, ktoré však nie sú v čase vydania dostupné. Vývojári určite plánujú do budúcna prispieť k hernej komunite módovania, ako tomu bolo aj pri predošlých tituloch hernej série.

Počas hrania som natrafil na zopár zvláštne sa meniacich animácií herných objektov, ktoré mi však nenarušili progres hrania. Posledným bodom bola absencia detailnejšieho priblíženia a rovnako aj oddialenie hracieho priestoru. No tento posledný bod skôr beriem ako osobnú preferenciu.

Fanúšikovia hernej série, ale aj noví hráči, sa môžu tešiť na prepracovanú real-time stratégiu zasadenú do obdobia stredoveku. Napriek pár drobnostiam, hra dokáže zabaviť na dlhú chvíľu, či už v prepracovanej kampani s historickými mini dokumentmi, alebo s inými hráčmi v multiplayeri, prípadne v skirmish hernom móde s AI, kde sa víťaz určí podľa splnenia určitých podmienok. Age of Empires IV sa snaží byť novým titulom, ktorý je moderný a prináša niečo nové, no na druhej strane stále zostáva na hranici svojich predchodcov hernej série. V novom Age of Empires IV nevidím žiadne zásadné problémy, no priestor na zlepšenie hry sa určite nájde, aj preto som sa rozhodol udeliť hre 9 bodov z 10.

Kríza, ktorú priniesol koronavírus, nás silno zasiahla. Vopred ďakujeme každému, kto zašle hoci len niekoľko centov na náš účet SK30 7500 0000 0040 2698 9329 Pomôžete tak ľudom, ktorí už roky pracujú pre vás, našich čitateľov, a to aj napriek nižšiemu platu či predĺženému pracovnému času.

Zdroj: Netky Johny Domanský

Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám na redakcia@netky.sk

ilustračné foto