Prišlo k výraznému zhoršeniu platobnej disciplíny odberateľov elektriny

NETKY.SK • 24 Február 2017, 15:24 • 2 min
Prišlo k výraznému zhoršeniu platobnej disciplíny odberateľov elektriny

BRATISLAVA - Súčasná zhoršená platobná disciplína odberateľov elektriny vytvára tlak na bežný cash-flow dodávateľov, ktorí podnikajú v konkurenčnom prostredí. Problém spôsobili ceny služieb prirodzených monopolov. Uviedol to predseda Združenia dodávateľov energií (ZDE) Michal Hudec.

slovakia

left justify in out

V tejto súvislosti apeluje ZDE na Ministerstvo hospodárstva SR, aby sa témou vážne zaoberalo a aby zvolalo spoločný okrúhly stôl všetkých relevantných účastníkov trhu s elektrinou, na ktorom by sa hľadalo také riešenie situácie, aby boli do znášania nákladov a rizík zaangažovaní aj samotní prevádzkovatelia regionálnych distribučných sústav.

 

Hudec poznamenal, že na webe Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) sa nedávno objavil apel na dodávateľov, aby sa zdržali odpájania tých odberateľov, ktorí prestali platiť účty za elektrinu. Súčasne sa ale na webe ÚRSO neobjavil apel voči prevádzkovateľom regionálnych distribučných sústav, aby pozastavili fakturáciu za služby prístupu do sústavy a distribúciu elektriny na základe rámcových distribučných zmlúv.

 

"Inými slovami, od dodávateľov sa všeobecne očakáva, že budú voči koncovým zákazníkom zhovievaví a ak to bude potrebné, distribučným spoločnostiam za nich zaplatia zo svojich vlastných prostriedkov či prevádzkových úverov, pričom však od distribútorov nik neočakáva, že by fakturáciu voči dodávateľom mali pozastaviť, prípadne fakturovať v dočasnom období znížené sumy," upozornil Hudec.

 

Jeden z termínov, do ktorého musia dodávatelia distribútorom zaplatiť, pripadá podľa Hudeca na dnešok. "Pri tejto príležitosti chce Združenie dodávateľov upozorniť, že v čase po 18. januári 2017 prišlo k výraznému zhoršeniu platobnej disciplíny odberateľov," podčiarkol.

 

Hudec uviedol príklady zhoršenej platobnej disciplíny odberateľov so stavom na konci dňa 15. februára 2017. "Väčší dodávateľ ponúkajúci dodávku elektriny a plynu plošne pre všetky segmenty zákazníkov zaznamenal za ostatný mesiac nárast podielu pohľadávok po splatnosti o 60 % oproti bežnému stavu, pričom zákazníci prestali platiť popri zálohách na rok 2017 aj vyúčtovania za rok 2016," spresnil.

 

Ďalším príkladom je podľa neho stredne veľký dodávateľ, ktorý k 15. januáru 2017, teda pred prepuknutím plošného problému a pred výzvou na roztrhanie faktúr, evidoval pohľadávky po splatnosti vo výške 70.000 eur. "Ten istý dodávateľ zaznamenal k 15. februáru 2017 enormný nárast pohľadávok po splatnosti, ich objem narástol na 1,038 milióna eur. Dodávateľ financuje svoje záväzky voči distribučným spoločnostiam z kontokorentného úveru a znáša všetky náklady na úroky," doplnil Hudec.

 

Iný dodávateľ, ktorý ponúka odberateľom dlhší termín splatnosti, plynúci po 15. februári 2017 podľa Hudeca informoval, že asi 25 % zákazníkov v segmente domácností a maloodberu kontaktovalo zákaznícku podporu s otázkou, prečo daný dodávateľ zasiela faktúry, ak vláda SR informovala, že ich netreba uhrádzať a prídu v budúcnosti upravené. "Na základe toho tento dodávateľ očakáva, že sa mu podiel neplatičov v portfóliu zvýši," dodal predseda ZDE.

 

 

 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Jozef Botos

Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona