Prieskum: Slováci sa majú lepšie ako Česi, ale utrácať nechcú

NETKY.SK • 26 August 2013, 17:39 • 2 min
Prieskum: Slováci sa majú lepšie ako Česi, ale utrácať nechcú

BRATISLAVA - Finančne sa má až štvrtina Slovákov lepšie ako v minulom roku. Vyplýva z prieskumu ING Životnej poisťovne. A nielen v tomto smere sú Slováci optimistický národ. Pozitívne vidia aj svoju finančnú budúcnosť. Zaujímavosťou je, že v oboch parametroch sú Slováci na tom lepšie Česi.

slovakia

left justify in out

Z hľadiska financií sme teda výrazne spokojnejší ako naši českí susedia, z ktorých zlepšenie súčasnej finančnej situácie v porovnaní s rokom minulým deklarovalo len 17 % opýtaných. Samotné zistenie, že Slováci cítia väčšiu finančnú istotu a stabilitu, je pomerne prekvapivé. Všeobecne totiž zarábame výrazne menej ako Česi. Kým priemerný plat Slovákov bol v roku 2012 len 805 eur, Česi priemerne zarobili 984 eur, čo je vyše 20-% rozdiel. Ani to však neuberá slovenskému obyvateľstvu na optimizme - až 24 % z nich o rok očakáva väčší prílev peňazí do svojho privátneho rozpočtu. V Česku takto ružovo vidí svoju budúcnosť iba 15 % opýtaných.

Na druhej strane pre oba národy platí, že peniazom prisudzuje výrazná väčšina (79 % opýtaných v ČR a 74 % v SR) väčšiu dôležitosť ako pred niekoľkými rokmi. Rozvaha vo finančných záležitostiach je základom pre pozitívne vnímanie finančnej situácie dnes aj do budúcnosti. Až 61 % opýtaných Slovákov (v ČR je to 60 %) priznáva, že peniaze sú častým predmetom diskusií v rodine a že si výdavky pravidelne kontrolujú, aby s peniazmi na konci mesiaca vyšli. "Ide o zaujímavý paradox, nakoľko Slováci vidia svoju budúcnosť optimisticky, vo svojom nákupnom správaní prejavujú túžbu ušetriť na horšie časy," komentuje výsledky prieskumu Renata Mrázová, generálna riaditeľka pre poistenie a dôchodky, ING ČR/SR.

Svoje výplaty Slováci rozhodne nechcú utrácať v obchodoch pri nákupe predraženého tovaru. Takmer 80 % opýtaných sa vždy snaží nájsť najvýhodnejšie ceny a viac ako polovica nakupuje radšej vo veľkom množstve, aby ušetrila. A keď je to potrebné a výhodné, ľudia sa radi uskromnia. Až 54 % respondentov je ochotných zľaviť z nárokov na kvalitu pri nižšej cene výrobku.

Napriek ostražitosti a zodpovednému prístupu k míňaniu svojich financií, niektorí Slováci a Česi prejavujú odvážnosť kúpou neznámeho produktu len na základe reklamy. Výskum ukázal, že 23 % Slovákov si kúpi a vyskúša neoverený a neodporúčaný tovar, tzv. mačku vo vreci alias teleshopping. Na českej strane je to o 10 % menej ľudí.

Prieskum ING Životnej poisťovne "Klientela životného poistenia" prebiehal formou kvantitatívnych osobných rozhovorov na vzorke s 1081 respondentmi zo SR a 1047 respondentmi z ČR.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky

Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona