BRATISLAVA - Pridanú hodnotu vo vzdelávaní nad úrovňou očakávania dáva na Slovensku svojim žiakom asi 25 stredných škôl. Z toho je sedem gymnázií a 18 stredných odborných škôl. Informovalo o tom ministerstvo školstva.
Pri výpočte pridanej hodnoty sa berú do úvahy výsledky žiakov danej školy v Testovaní 9 a úspešnosť tých istých žiakov o štyri roky v externej časti maturitnej skúšky zo slovenského jazyka a literatúry. Zjednodušene povedané, ide o rozdiel medzi reálnou a očakávanou priemernou úspešnosťou školy v externej časti maturity.
Pridaná hodnota nad úrovňou očakávania znamená nadpriemerný progres žiakov, úroveň pod očakávaním signalizuje podpriemerný progres.
"Výsledky posielame riaditeľom stredných škôl, najmä na autoevalvačné účely," povedala riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) Romana Kanovská. Informáciu o pridanej hodnote dostalo v uplynulých dňoch 539 stredných škôl.
Pri tvorbe modelu a vyhodnocovaní odlišoval NÚCEM štvorročné gymnáziá od ostatných stredných škôl so študijnými odbormi. Výskumníci pracovali pri výpočte s archívnymi dátami za tri ročníky absolventov, ktorí ukončili strednú školu v roku 2015, 2016 a 2017. Školy teda dostanú podrobné informácie o ich pridanej hodnote vo vzdelávaní za viacero rokov.
"Považujem za pozitívne, že školy dostávajú ďalšie objektívne externé hodnotenie, ktoré je doplnkom k vzdelávacím výsledkom školy. Odporúčam riaditeľom, aby vyhodnotili trendy školy v pridanej hodnote za uplynulé obdobie. Všetky naše školy by však mali vytvárať podmienky na to, aby poskytovali každému žiakovi čo najvyššiu kvalitu vzdelávania," povedala ministerka školstva Martina Lubyová (nominantka SNS).
Zavedením pridanej hodnoty vo vzdelávaní sa Slovensko pridáva k progresívnym štátom Európy a USA v oblasti školského výskumu.