Prešovskí cestári tvrdia, že mali najťažšiu zimu za posledných 12 rokov

NETKY.SK • 27 Marec 2017, 15:42 • 2 min
Prešovskí cestári tvrdia, že mali najťažšiu zimu za posledných 12 rokov

PREŠOV - Hoci sa zimná sezóna pracovníkov Správy a údržby ciest Prešovského samosprávneho kraja (SÚC PSK) stále neskončila, už teraz ju z hľadiska údržby zjazdnosti ciest označujú za najťažšiu za posledných dvanásť rokov.

slovakia

left justify in out

Ako agentúru SITA informoval Jozef Havrila poverený vedením SÚC PSK, sezóna je špecifická tým, že sa začala veľmi skoro. V severných okresoch kraja začali so zimnou údržbou komunikácií už začiatkom októbra minulého roka. V plnej sile zima udrela v novembri a štatisticky najviac výkonov mali cestári v decembri.

 

„Mali sme veľmi vysoké výkony najmä na prelome mesiaca november a december. Boli dni, keď za 24 hodín boli výkony pri posype viac ako 10- až 12-tisíc kilometrov,“ povedal Havrila. V novembri boli pri chemickom i pri inertnom posype výkony aj spotreba materiálu v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka dvojnásobná, v decembri bol rozdiel dokonca päťnásobný.

„Stúpli všetky výkonové položky, teda aj spotreba,“ dodal Havrila. Do polovice marca prejazdili cestári pri chemickom posype ciest v kraji 195-tisíc kilometrov, čo je oproti celej minuloročnej zime o takmer 77-tisíc kilometrov viac. Pri posype inertným materiálom to bolo 115-tisíc km, predtým o polovicu menej. Trojnásobne narástli aj výkony pri pluhovaní, keďže v dôsledku veľkého množstva dní, keď snežilo, najazdili cestári doteraz zhruba 320-tisíc kilometrov. „V týchto intenciách boli aj spotreby materiálov,“ uviedol Havrila.  

Ako zdôraznil vedúci odboru prevádzky SÚC PSK Miroslav Milý, zaujímavosťou je, že po prvýkrát po dlhých rokoch musela každá oblasť nasadzovať snehové frézy na odpratávanie snehu. Najväčšie problémy zaznamenali počas sezóny v úsekoch horských priechodov Vernár, Podspády a Magura, úsek Obručné-Čirč, cesty v okolí Medzilaboriec a vodnej nádrže Starina. „Zaujímavé tiež bolo, že spád snehu bol v niektorých obdobiach viac výraznejší v týchto oblastiach ako v tatranskej oblasti,“ dodal Milý. Významnou a už osvedčenou pomocou pri monitorovaní a následnej efektívnej údržbe ciest sú pre cestárov meteostanice.

 

„Slúžia k tomu, aby naši dispečeri získali prehľad o situácii na cestách. Ukazujú vonkajšiu teplotu, teplotu vozovky, prípadne silu vetra. Máme na nich inštalované aj kamery, ktoré ukazujú priamy pohľad na cestu, čo je veľkou pomocou pre našich dispečerov,“ informoval Milý. V celom kraji majú cestári rozmiestnených 22 meteostaníc, do konca apríla k nim má pribudnúť ďalších 25.

Predbežné náklady na zimnú údržbu ciest 2. a 3. triedy vyčíslila Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja zatiaľ na šesť miliónov eur, čo je finančný nárast oproti minulej zime približne o 30 percent. „To však ešte nie je záverečný účet za zimnú údržbu ciest. Zima sa v našich podmienkach ešte neskončila a ešte trvá v tých severnejších okresoch,“ dodal Havrila. Vlani cestári poslednýkrát zasahovali 25. apríla v oblasti Zamaguria.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Sidorova
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies