BRATISLAVA – Automobilkám zameraným na predaj elektromobilov sa veľmi nedarí. Štúdie hovoria o slabom marketingu, ktorý by dokázal užívateľov presvedčiť o tom, že je to tá správna voľba pri ktorej dokážu ušetriť nemalé peniaze a šetriť životné prostredie.
Environmentálna mimovládna organizácia Transport & Environment (T&E) prišla s doterajšími výsledkami prieskumu, ktoré hovoria o tom, v akom pomere jazdia vozidlá v krajinách EÚ, v závislosti od ich druhov motorov. Pomer elektrických vozidiel s batériou je oproti vozidlám s konvenčným motorom veľmi nízky, a to 20 ku 417.
Výsledky štúdie upozorňujú, že elektromobilita nenapreduje tak, ako by si mnohí želali. Podľa expertov je za tým nízka ponuka elektrických modelov a príliš nízke náklady vynaložené na marketing. „Väčšine automobiliek sa nedarí splniť ich vlastné ciele pre predaj elektrických vozidiel, pretože sa samy málo snažia,“ uviedla expertka T&E Julia Hildermeierová.Automobilky to však vnímajú inak. Chybu sa snažia preniesť na jednotlivé vlády, ktoré im neposkytujú dostatok štátnych dotácií a dobíjacích staníc.
„Skutočnosť je taká, že keby výrobcovia automobilov poskytovali širší výber, reklamovali a predávali vozidlá agresívnejšie, podarilo by sa im splniť ich vlastné ciele a znížiť emisie,“ uviedla odborníčka. „Európske automobilky by si mali siahnuť do vrecka a zamerať pozornosť na čisté vozidlá skôr ako na oživovanie trhu so zastaranými znečisťujúcimi naftovými vozidlami,“ dodala Hildermeierová.
Mimovládka zistila, že skutočný počet ponúkaných modelov je ešte nižší ako 20. Časť z nich ani nie je vystavovaná u predajcov, týka sa to napríklad modelov Ampera a Bolt od automobilky Opel/Vauxhall, Hyundai Ioniq či BMW i3, na ktoré si potencionálni zákazníci pekne dlho počkajú, kým k nim ich vozidlo dovezú.
T&E vypočítala, že náklady na reklamu vozidiel s nulovými emisiami automobilky v štátoch ako Nemecko, Francúzsko či Nórsko vynakladajú iba 2,1% z rozpočtu a 1,6% na reklamu hybridných vozidiel. Podľa mimovládky stratégia automobiliek nie je rýchly rast, ale skôr odpoveď na latentný dopyt zo strany odvážnejších zákazníkov.
K prelomeniu spotrebiteľského ostychu prispieva aj zdieľanie elektrických áut v mestách. Na prelome augusta a septembra ich v spolupráci s automobilkami, predajcami a energetickými firmami spustili Bratislava aj Trnava. Ich spustenie sprevádzali aj marketingové podujatia pre širokú verejnosť.