VIDEO Pred 12 rokmi BOSE predstavila revolučný systém elektromagnetického odpruženia

NETKY.SK • 31 Marec 2016, 17:53 • 2 min
VIDEO Pred 12 rokmi BOSE predstavila revolučný systém elektromagnetického odpruženia

FRAMINGHAM – Americká spoločnosť BOSE je známa najmä ako výrobca kvalitných audiosystémov, avšak pred 12 rokmi predstavili revolučný systém odpruženia automobilov, ktorý sa však nedostal do sériovej výroby.

slovakia

left justify in out

Dnešné autá majú rôzne moderné tlmiče, ktoré sa snažia eliminovať nerovnosti na vozovke. Väčšina z nich je vybavená klasickými teleskopickými tlmičmi a pružinami, ale v niektorých vozidlách nájdeme aj vzduchové, hydraulické a rôzne elektronicky nastaviteľné odpruženie.

 

Pokrok v automobilovom priemysle priniesol moderné podvozky, ktoré sa dokážu prispôsobiť štýlu jazdy vodiča. Keď jazdíte kľudne, tak je auto príjmne mäkké a pohodlné, pri športovej jazde je naopak tvrdšie. Ani najmodernejšie autá však nemajú obe vlastnosti naraz, aj keď sú vybavené najnovšími adaptívnymi tlmičmi.

 

Spoločnosť BOSE však už v 80. rokoch minulého storočia začala pracovať na vývoji revolučného systému odpruženia, ktorý by fungoval na princípe lineárnych elektromagnetických motorov. Ten mal byť rýchlejší ako akýkoľvek iný a karoséria by sa pri jazde takmer ani nepohla.

 

Po rokoch výskumu spoločnosť dospela k záveru, že k tomu, aby vedeli reálne vyrobiť niečo podobné, tak je najprv potreba pokročiť vo vývoji lineárnych elektromagnetických motorov, zosilňovačov prúdu, ovládacích algoritmov a výpočtovej techniky. Vývojári začali pracovať na prvých troch, ten posledný faktor prenechali na počítačový priemysel.

 

 

Po rokoch práce prišiel úspech, keď sa spoločnosti BOSE podarilo vyvinúť systém, ktorý namiesto klasických tlmičov a pružín používal lineárne elektromagnetické motory. Tie sa pomocou zosilňovačov mohli veľmi rýchlo pohybovať v oboch smeroch a tým pádom sa mohli chovať ako klasické tlmiče. Na rozdiel od klasických tlmičov, však dokázali na nerovnosti vozovky reagovať ešte skôr, ako k nim automobil dorazil.

 

Princíp fungovania je však úplne odlišný od klasických tlmičov, keďže tento systém netlmil pohyb kolies a ich prenos na karosériu. Elektromagnetický systém pruženia totiž úplne izoluje kolesá od karosérie. V automobiloch vybavených touto technológiou nenájdete ani jediný tlmič, ktorý by sa opieral o karosériu, preto zostáva vozidlo takmer bez vplyvou odstredivej sily. Jazdné vlastnosti takéhoto automobilu sú prakticky dokonalé, posádka necíti žiadne natriasanie pri prejazde hrboľatým terénom či nakláňanie v zákrutách.

 

 

BOSE predstavila tento revolučný systém odbornej verejnosti ešte v roku 2004, ale jednalo sa skôr o prototyp. Systém mal výhodu v tom, že sa dal namontovať do akéhokoľvek auta a vyžadovalo si to len menšie úpravy. Boli tu však aj nevýhody, ktoré prevyšovali všetko ostatné – vysoká hmotnosť a cena. Elektromagnetický systém pruženia bol údajne taký drahý, že sa ho neoplatilo montovať ani do špičkových luxusných limuzín. Existovali predpoklady, že by sa tento systém mohol dostať do sériovej výroby do roku 2010, ale ako vieme, ani to sa nestalo. Momentálne je rok 2016 a stále sa neplánuje hromadná výroba tohto revolučného systému, možno do roku 2030 sa dočkáme.

 

BOSE však podobný systém dodáva do sedačiek kamiónov a veľkých nákladných áut, aby chránili chrbticu šoférov. Určite by sa však v dnešnej dobe našli spôsoby, ako ho efektívne montovať aj do osobných automobilov...




twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies