Právo detí na vzdelanie je ohrozené, tvrdia učitelia

NETKY.SK • 10 Február 2017, 14:09 • 2 min
Právo detí na vzdelanie je ohrozené, tvrdia učitelia

BRATISLAVA - Slovenská komora učiteľov je znepokojená tým, ako vláda SR ohrozuje napĺňanie základného ústavného práva detí a mládeže a práva na rovný prístup k vzdelávaniu. Ako ďalej uvádza vo svojom stanovisku, ktoré agentúre SITA poskytol prezident Slovenskej komory učiteľov Vladimír Crmoman, vyzýva preto vládu SR, aby prijala komplexné, účinné a systémové opatrenia na zastavenie zanedbávania odbornej starostlivosti o deti a mládež v našich školách.

slovakia

left justify in out

V stanovisku sa ďalej píše, že inklúzia v slovenských pomeroch nedosahuje ani zďaleka úroveň vyspelej európskej krajiny. Komplexný inkluzívny tím, ktorý zahŕňa špeciálneho pedagóga, liečebného pedagóga, školského psychológa, logopéda s podporou asistentov učiteľa a sociálneho pedagóga či terapeuta je na Slovensku len ojedinelým javom. V materských školách slovenský edukačný systém podľa komory učiteľov podporuje inklúziu a nárast odborných zamestnancov najmenej.

 

"Následne v základných a stredných školách poskytujeme často len najnutnejší servis. Poradenské zariadenia sú financované v závislosti od počtu detí a úkonov, nie od dlhodobej intervencie a terapie. Z našich reálnych skúseností, ktoré potvrdzujú aj výkazy materských, základných, stredných škôl a špeciálnych zariadení, vyplýva, že počet odborníkov na podporu detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami je nedostatočný, nehovoriac o tom, že podporu odborných zamestnancov a asistentov potrebujú všetky deti, učitelia i rodičia. Zanedbanie takejto starostlivosti o potreby detí na školách vedie k ich zlej uplatniteľnosti na trhu práce a je jednou z príčin nárastu extrémizmu a radikalizmu v spoločnosti," uvádza stanovisko komory učiteľov.


Podľa učiteľov sú zásadné nedostatky najmä v počte miest v materských školách vo viacerých regiónoch, ktoré neumožňujú poskytnúť predškolskú výchovu a vzdelávanie všetkým deťom. Financovanie cez originálne kompetencie zbavuje štát zodpovednosti za inklúziu v materských školách a prenáša ju na zriaďovateľov, ktorí na asistentov a odborných zamestnancov peniaze nemajú alebo nedávajú.

 

Učitelia ďalej vidia problém aj v tom, že na všetkých typoch škôl i v poradenských zariadeniach je nedostatočný počet školských psychológov, liečebných, sociálnych a špeciálnych pedagógov, logopédov či terapeutov. Prekáža im aj fakt, že počet miest asistentov učiteľa sa v roku 2017 zvýšil iba o 14, čo nepokrýva ani polovicu detí, ktoré to potrebujú na základe odporúčaní poradenských zariadení. V stanovisku je tiež uvedené, že príprava budúcich pedagogických a odborných zamestnancov na vysokých školách je málo praktická, absolventi nedisponujú kompetenciami nevyhnutnými pre inklúziu, chýbajú špičkoví odborníci z praxe, v praxi chýbajú odborným zamestnancom viaceré kompetencie pre prácu so žiakmi so znevýhodnením a absentuje medzirezortná spolupráca.


 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies