BRATISLAVA - V štatutárnych orgánoch slovenských firiem prevládajú ženy len v deviatich z 289 analyzovaných odvetví. Výrazná prevaha ženského zastúpenia je len v orgánoch spoločností, ktoré podnikajú v oblasti kaderníckych a kozmetických služieb, starostlivosti o deti alebo seniorov, zdravotníctve a účtovníctve.
Naopak, najsilnejšie zastúpenie mužov je v segmente opráv počítačov. Vyšší podiel žien sa vyskytuje vo väčšine odvetví súvisiacich s trávením voľného času, v obchodných firmách sú dámy v prevahe v spoločnostiach, ktoré obchodujú s farmaceutickými, zdravotníckymi a kozmetickými prípravkami či textilom a odevmi, zatiaľ čo muži dominujú vo firmách s technicky zameraným tovarom.
„Do analýzy boli zahrnuté tie odvetvia, v ktorých aktuálne pôsobí aspoň 100 osôb v štatutárnych orgánoch a dozorných radách príslušných firiem, a teda nebrali sa do úvahy tie odbory, kde pôsobí len malé množstvo firiem, aby neskresľovali štatistiku. Z celkového počtu 289 odvetví, ktoré túto podmienku spĺňajú, len v deviatich sú v orgánoch v presile,“ hovorí analytik Bisnode Milan Petrák.
K odborom, kde v štatutárnych orgánoch prevládajú ženy, patria kadernícke a kozmetické služby (68,07 percent žien), denná starostlivosť o deti (64,45 percent), všeobecná ambulantná zdravotná starostlivosť (59,06 percent), zubná starostlivosť (55,05 percent), účtovné a audítorské činnosti (54,15 percent) a špecializovaná ambulantná zdravotná starostlivosť (53,17 percent). Naopak najnižšie zastúpenie žien, ktoré nepresahuje desať percent, je v štatutárnych orgánoch firiem, ktoré podnikajú v oblasti opráv počítačov.
„Podľa očakávaní je zjavná prevaha mužov napríklad v odboroch truhlárske práce (len 14,47 percent žien), výstavba ciest a diaľnic (tiež 14,47 percent) a výroba piva (17,24 percent žien),“ komentuje výsledky štúdie analytik Petrák.
„Podobné výsledky priniesla aj genderová analýza v obchodných firmách. Zatiaľ čo v nich majú ženy vysoký podiel v maloobchode s farmaceutickými prípravkami (52,65 percent), textilom (41,38 percent), odevmi (29,08 percent), zdravotníckymi (38,99 percent) a kozmetickými (38,98 percent) službami, muži ovládajú veľkoobchod s dielcami pre motorové vozidlá (14,01 percent žien), s poľnohospodárskymi strojmi (14,40 percent žien) a počítačmi (15,10 percent žien). Vyšší podiel žien môžeme vidieť aj vo väčšine odvetví súvisiacich s trávením voľného času, ako sú činnosti cestovných agentúr (46,85 percent), činnosti spojené s osobnou a fyzickou pohodou (42,50 percent) a činnosti cestovných kancelárií (41,59 percent),“ dodal analytik na záver.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies