BRATISLAVA - Ochranári a biológovia odmietajú tvrdenia, podľa ktorých môže dôjsť k strate vodného zdroja Teplička pri obci Krpeľany (okr. Martin) v prípade uprednostnenia tunelového variantu pri budovaní diaľničného úseku Turany - Hubová. Správa o hodnotení vplyvov na životné prostredie totiž odporučila pre tento posledný nevyriešený úsek diaľnice medzi Bratislavou a Košicami tunel Korbeľka, a nie povrchový variant údolím Váhu, čo privítali ochranári aj mnohí obyvatelia z najviac dotknutých obcí Šútovo, Kraľovany, Stankovany a Švošov.
"S vyjadreniami a požiadavkami na zamietnutie tunelového variantu na základe neúplných a skreslených informácií, zjednodušovania a demagogického strašenia stratou vody ochranári a biológovia dôrazne nesúhlasia," uviedol vo vyhlásení Ján Topercer z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici a Jozef Ridzoň z organizácie SOS/BirdLife Slovensko. Medializované vyjadrenia podľa nich totiž nepresne porovnávajú riziko straty vody v tuneli Korbeľka s únikom vody pri razení tunela Višňové, kde však použili celkom inú technológiu s prieskumnou štôlňou neizolovanou proti prítokom podzemných vôd. V prípade tunela Korbeľka plánujú inú metódu razenia tunela s celoplošnou hydroizoláciou, ktorá s vysokou pravdepodobnosťou zabráni drénovaniu podzemných vôd.
Riziká straty vody podľa ochranárov do veľkej miery vylúčil hydrogeologický prieskum, ktorý nezistil žiadne priame spojovacie kanály k vodnému zdroju Teplička, pričom jeho ohrozeniu tunelom bráni aj celkový smer prúdenia podzemných vôd. „Nerozumieme, prečo sa šíria takéto prehnané fámy, podľa ktorých vraj príde celý dolný Turiec o vodu,“ reagoval Ridzoň na tvrdenia, ktoré odzneli počas verejných prerokovaní správy o hodnotení vplyvov na životné prostredie. Odporcovia tunelového variantu podľa neho zamlčujú riziká údolných variantov výstavby tohto diaľničného úseku. "Riziko straty vody pri údolných variantoch pri vodnom zdroji Kraľovany a Rojkov pritom nie je o nič menšie ako pri tunelovom variante,“ doplnil Ridzoň.
Tunelový variant je podľa ochranárov výhodnejší nielen z pohľadu ochrany prírody a krajiny, má i najmenšie riziká zosuvov, najkratšiu jazdnú dĺžku trasy, ponúka najväčšie úspory pohonných látok, bezpečnejšiu premávku a najmenšiu hlukovú a imisnú záťaž pre väčšinu obcí. Navyše vykazuje najmenšie vplyvy na poľnohospodárstvo a lesné hospodárstvo. Všetky tri údolné varianty patria podľa ochranárov medzi veľmi problematické a oveľa nákladnejšie. Údolné varianty by zasiahli šesť chránených území, pričom tunelový variant sa im vyhne. Údolné varianty by tiež úplne znehodnotili turisticky atraktívny sútok Oravy a Váhu i rekreačný areál Kraľovianskych jazier.
„Pri takýchto komplikovaných úsekoch ako diaľnica D1 Turany - Hubová, kde existuje množstvo protichodných rizík a kumulatívnych vplyvov, je osobitne dôležité postupovať informovane na základe spoľahlivých faktov. Preto vyzývame všetkých zainteresovaných, aby sa viac ako inokedy vyvarovali zjednodušených a skreslených záverov,“ uzavrel Ján Topercer.
Hodnotenie vplyvov na životné prostredie posudzovalo štyri varianty výstavby diaľničného úseku Turany - Hubová. Ide o pôvodný variant trasy V1 v dĺžke 13,52 km s tunelom Rojkov, ďalšie dva varianty V1 s odklonom, ktoré sú kombináciou pôvodného povrchového variantu údolím Váhu so subvariantmi, a štvrtým je variant V2 v dĺžke 13,53 km s tunelom Korbeľka. Trasa by cez masív Kopy viedla v tuneli Korbeľka a za premostením údolia Váhu by nasledoval ďalší tunel Havran. K správe o hodnotení sa môžu vyjadriť povoľujúce orgány, dotknuté orgány a obce, ako aj verejnosť. Posledné slovo bude mať ministerstvo životného prostredia.