BRATISLAVA - Poslancov parlamentu zamestnali v závere ôsmeho rokovacieho dňa 46. schôdze Národnej rady (NR) SR licencie pre autobusové spoločnosti. V parlamente sa totiž momentálne nachádzajú súčasne tri novely zákona o cestnej doprave, ktorými chcú ich predkladatelia upraviť pravidlá pri udeľovaní licencií na diaľkové autobusové linky. Poslanci svojimi návrhmi reagujú na situáciu týkajúcu sa žiadosti o udelenie licencie zo strany dopravcu RegioJet.
Jednu novelu navrhuje nezaradený poslanec Miroslav Beblavý, druhú rovnako nezaradený poslanec Martin Chren a tretiu pripravila dvojica členov strany SaS, Jana Kiššová a Ľubomír Galko.
Súčasný zákon podľa Beblavého v podstate umožňuje vyšším územným celkom (VÚC) ľubovoľne dávať či odmietať licencie dopravcom. A to aj takým, ktorí spĺňajú všetky podmienky. "Považujem to za nesprávne aj nezmyselné," zdôraznil poslanec.
V novele preto navrhuje dve zmeny. Prvou je, že licencia na diaľkovú autobusovú dopravu sa po splnení podmienok stáva nárokovateľnou. To dnes podľa Beblavého v zákone úplne presne upravené nie je a podmienky sa týkajú napríklad technického stavu vozidiel. Druhou zmenou je vypustiť zo zákona bod, ktorý umožňuje krajom voľnú úvahu pri tom, ako licenciu udelia.
Podobne na tento problém zareagoval aj Chren. Svojou novelou chce zaviesť do praxe, aby žiadateľ získal licenciu na diaľkovú autobusovú linku automaticky, ak sa v žiadosti zaviaže, že na jej prevádzku nebude žiadať dotácie a príspevky od štátu alebo samosprávy. "Ak by o nejakú formu podpory požiadal, licencia by mu zanikla a musel by o ňu znova žiadať v štandardnom konaní," priblížil Chren.
Dvojica poslancov za stranu SaS chce novelou zmeniť v zákone o cestnej doprave predovšetkým tie časti, ktoré sú podľa zákonodarcov nepresné, zneužiteľné a dávajú neprimeranú právomoc dopravnému správnemu orgánu. Navrhujú určiť podmienky, kedy sa licencia neudelí, čiže v ostatných prípadoch by mala nárokovateľný charakter.
Ďalej chcú zo zákona vypustiť možnosť dopravného správneho orgánu ukladať žiadateľovi nezmyselné povinnosti, ktoré by mal vyriešiť trh a takisto chcú zúžiť okruh dôvodov, pre ktoré možno licenciu odňať. Takto chcú poslanci otvoriť konkurenčné prostredie a zabrániť zneužívaniu zákona pri udeľovaní licencií na jednotlivé autobusové linky.
V rokovaní bude plénum pokračovať v utorok 10. februára. Diskutovať budú o doteraz neprerokovaných bodoch.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies