Pod Tureckým vrchom prerazili prvý železničný tunel v SR

NETKY.SK • 26 November 2010, 08:08 • 2 min
Pod Tureckým vrchom prerazili prvý železničný tunel v SR

Pod Tureckým vrchom prerazili prvý železničný tunel v SR

slovakia

left justify in out

img

Pod Tureckým vrchom v okrese Nové Mesto nad Váhom dnes za účasti ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Jána Figeľa po takmer polstoročí prerazili prvý železničný tunel na území Slovenskej republiky. Bude súčasťou prvej etapy modernizácie železničnej trate pre traťovú rýchlosť 160 kilometrov za hodinu v úseku Nové Mesto nad Váhom - Zlatovce.
Podľa hlavného inžiniera projektu Ondreja Podolca viac ako 1750 metrov dlhý tunel Turecký vrch s priemerom 12 metrov je dvojkoľajový a jeho špecifikom je to, že je aerodynamický a už pri návrhu bol posudzovaný na rýchlosť 200 kilometrov za hodinu.
"Po prvý raz na Slovensku je ako železničný zvršok použitá pevná jazdná dráha, koľajová dráha bude zabetónovaná do železobetónovej dosky. Životnosť zvršku sa predpokladá na 60 rokov, takže v podstate bezúdržbová záležitosť," ozrejmil Podolec s tým, že tunel bude plne vyhovovať európskym normám. Ide o pilotný projekt, z ktorého budú čerpať aj projekty ďalších pripravovaných železničných tunelov.
Ako povedal generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Vladimír Ľupták, tunel je súčasťou modernizácie medzinárodného koridoru a je financovaný z Kohézneho fondu Európskej únie a spolufinancovaný zo štátneho rozpočtu. Rozpočet na stavbu tunela je okolo 260 miliónov eur a podľa Ľuptáka je časovo i rozpočtovo v stanovenom limite.
Generálnym projektantom stavby je spoločnosť Reming Consult, zhotoviteľom združenie Nové Mesto nad Váhom - Zlatovce 2009 (OHL ŽS, Skanska BS, Váhostav, Doprastav, Eltra). Tunel začali raziť v januári tohto roku, prvé vlaky by cez tunel Turecký vrch mali podľa Podolca začať jazdiť na prelome rokov 2012/2013.
"Bezpečnosť tunela je riešená práve pevnou jazdnou dráhou. Prístupovú cestu do tunela tvorí betónová doska, alternatívny prístup do tunela je zabezpečený prístupovou štólou uprostred tunela," povedal riaditeľ pre dopravné stavby spoločnosti OHL ŽS Václav Bartoněk.
Ján Kušnír vykonávajúci autorský dozor nad projektom tvrdí, že pri stavbe tunela Turecký vrch boli najlepšie geologické podmienky spomedzi všetkých tunelov na Slovensku a pri jeho razení sa nevyskytli žiadne problémy. "Počas razenia sa občania sťažovali na neúmerný hluk. Merania dokázali, že razenie je v norme a maximálne zistený nameraný hluk bol od svrčkov v okolitej prírode," zdôraznil Kušnír.  
Podľa Drahomíra Stana zo Združenia pre prírodu je tunel cez Turecký vrch jedno z lepších riešení a do prírodnej rezervácie zasiahol len pri portáloch. Prírodná rezervácia Turecký vrch je miestom s najsevernejším výskytom niektorých teplomilných živočíchov a rastlín, rovnako ako studenomilných druhov z karpatskej strany, čo je na Považí veľmi zriedkavé.
Najdlhším jednokoľajovým železničným tunelom na Slovensku je 4,7-kilometrový Čremošiansky tunel pri Harmanci. Najdlhším dvojkoľajovým tunelom je Bujanovský tunel pri Margecanoch merajúci 3410 metrov. Posledný železničný tunel, ktorý sa na Slovensku postavil, bol Ružbašský tunel na trati Poprad - Plaveč. Dokončili ho v roku 1966.

Zdroj: TASR



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies