Pilot vydal veľké varovanie pre cestujúcich vo všetkých letoch

NETKY.SK • 13 Október 2020, 20:14 • 2 min
Pilot vydal veľké varovanie pre cestujúcich vo všetkých letoch

Kapitán Dariusz Kulik ubezpečil pasažierov, že turbulencie nespôsobujú lietadlu žiadne problémy, ktoré by mohli byť príčinou havárie.

slovakia

left justify in out

Ale aj tak všetkým radí jednoduchý trik pre lepší pocit bezpečnosti. „Nemajte žiadne obavy, lietadlo nespadne z dôvodu turbulencií,“ upokojuje ľudí pilot, ktorý sa stal známym youtuberom a prináša ľuďom netradičné pohľady zo zákulisia lietania. V jednom z videí chcel upokojiť všetkých tých, ktorí majú neprekonateľný strach z turbulencií.

 

 

Bez paniky

Priznáva, že pocit je často dobrý radca, ale nie je dôvod na paniku. „Je nepríjemná, samozrejme. Niektorí ju prežívame viac, niektorí menej. Ale turbulencia nespôsobuje žiadne poruchy,“ upokojuje s tým, že nie je dôvod obávať sa lietania. „Lietadlá sú naozaj bezpečné. Majú dosť veľké rozpätie bezpečnosti v každej letovej fáze,“ zdôraznil.

 

Odolné lietadlá

Kulik dodal, že dokonca ani po pristátí nie je lietadlo potrebné kontrolovať, či im turbulencia nespôsobila nejaké škody. „Ony sú voči tomu odolné,“ vysvetlil s tým, že veľmi však odporúča, aby pasažieri mali pásy zapnuté počas celej jazdy. Ubezpečil, že tie absolútne ochránia cestujúceho pred neželaným pádom počas turbulencie. 

 

Pokojní piloti

Takzvaná turbulencia čistého neba, ktorá vzniká vo vysokej fáze letu, môže vzniknúť absolútne nečakane. A uvedomujú si turbulencie aj samotní piloti? „Samozrejme to tiež cítime. Ale vieme, že lietadlu sa nič nestane,“ vysvetlil a dodal, že pre potreby komunikácie s riadiacou vežou a inými pilotmi delia turbulencie na ľahké, stredné a silné.

 

 

Pád pri turbulencii

Pri najsilnejších dochádza k náhlej zmene výšky, teda pádu, aj niekoľko desiatok metrov. „Veľmi veľké zmeny rýchlosti, teda niekedy nemôžeme ani uržať našu úroveň letu a musíme nahlásiť veži, že vzhľadom na turbulencie nie sme schopní udržať úroveň letu," povedal pilot, ktorý už svoje zážitky na nebi vydal aj knižne.

 

Konfort

Známy poľský kapitán vysvetlil, že turbulencie je čiastočne možné predvídať. Niekedy prebiehajú len v určitej výške, preto ju menia a snažia sa tak turbulenciám vyhnúť, aby tak pasažieri leteli konfornejšie. Počas pristávania sa tiež snažia neprechádzať cez búrkové mraky, pri ktorých je turbulencia veľmi pravdepodobná.

 

Keď sa vietor búri

Turbulencie sú pravdepodobnejšie počas letu nad horami, no tie pasažieri často ani necítia. Horšie sú však veterné víry. Väčší problém by však spôsobili silné búrkové mraky, v ktorých je množstvo vody. Preto sa ich lietadlá snažia obchádzať. Pilot ich dobre vidí na búrkovom radare.

 

 

Pozor na hlavu!

Pri naletení do takzvaných dier môže dôjsť až k padnutiu lietadla o niekoľko desiatok metrov, čo však lietadlu neskôsobí nič. Jediný problém môže nastať pre pasažiera ak by bol nepripútaný. Mohol by sa aj nepríjemne zraniť, lebo lietadlo veľkou silou zníži uroveň letu. „Lietadlu to neuškodí. Ale my môže nás vyhodiť hore a môžeme hlavou udrieť do stropu,“ zdvihol varovný prst.

 

Bez znamení

Takéto sa však dejú skôr práve na miestach, ktoré sa nedajú predvídať, práve preto Kulik odporúča mať pás radšej zapnutý počas celého letu. „Nemá žiadne symptómy ukazujúce, že takáto situácia nastane,“ zdôraznil s tým, že zatiaľ nie je vytvorený systém, ktorý nečakané turbulencie vie predpovedať.

 

Práve situácie, keď pasažier nemal pás zapnutý, spôsobili v lietadlách veľké zranenia. No počas jedného letu indickej spoločnosti turbulencia spôsobila aj vytrhnutie jedného z okien, ktoré ju poranilo.

 

Prečítajte si aj ako sa Portugalčanke splnil sen a stala sa pilotkou.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Michal redaktor

Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona