Petrák: Výsledky žiakov v PISA sú neuspokojivé

NETKY.SK • 26 Január 2017, 13:44 • 2 min
Petrák: Výsledky žiakov v PISA sú neuspokojivé

BRATISLAVA - Slovenskí žiaci klesajú v rebríčku PISA rýchlejšie ako priemer OECD. Tento stav je neuspokojivý. Výsledky PISA sú varovným signálom, ktorý hovorí o potrebnosti opatrení. Na dnešnom Výbore NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport to povedal predseda výboru Ľubomír Petrák (Smer-SD). Urobil tak v súvislosti s informáciou o výsledkoch žiakov dosiahnutých v medzinárodnom meraní OECD – štúdia PISA v roku 2015, ktorú dnes členovia výboru zobrali na vedomie.

slovakia

left justify in out

Petrák zároveň upozornil, že výsledky žiakov klesajú výrazne v oblastiach, kde je sociálne znevýhodnené obyvateľstvo. Ako dodal, treba sa zaoberať opatreniami, lebo táto skupina ľudí bude neskôr nezamestnateľná, neuplatniteľná v reálnom živote a bude prijímateľom sociálnych dávok. Predseda školského výboru dnes zároveň nastolil otázku, či nie je čas na to, aby jednou zo súčastí oceňovania pedagógov bola aj variabilná zložka. Kvalita pedagogického procesu by tak podľa neho mohla byť významným prvkom motivácie pedagógov a škôl.


Podpredsedníčka výboru Veronika Remišová (OĽaNO) kritizovala, že aj keď sa na Slovensku najviac zhoršujú žiaci s najslabšími výsledkami v testoch, a my o tom vieme, nič s tým faktom nerobíme. Rovnako upozornila, že vplyv socioekonomického prostredia, v ktorom žiak vyrastá, je na Slovensku silnejší na výkon tohto žiaka ako v ostatných krajinách. Upozorňuje však, že v správe ministerstva školstva nenašla odpovede na to, prečo to tak je a čo s tým a kedy budeme robiť.


Minister školstva Peter Plavčan dnes uviedol, že treba nastaviť vzdelávanie tak, aby sa viac prepájali jednotlivé predmety. Správa o výsledkoch PISA je podľa neho významným podnetom. Chce si však počkať na Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania, pričom prvý akčný plán k tomuto dokumentu by mal obsahovať úlohy aj v oblasti zlepšovania výsledkov žiakov.


Výsledky slovenských 15-ročných žiakov sú podľa medzinárodnej štúdie PISA 2015 pod priemerom krajín OECD. Podobne ako v predchádzajúcom cykle v roku 2012 sú pritom v porovnaní s priemerom OECD nižšie vo všetkých troch oblastiach – matematickej, čitateľskej aj prírodovednej gramotnosti. Vo všetkých troch oblastiach tiež existuje trend znižovania výkonov našich žiakov. V prírodovednej gramotnosti sme medzi krajinami OECD boli krajinou s piatym najhorším výsledkom, v matematickej gramotnosti sme siedmou najhoršou krajinou a v čitateľskej gramotnosti sme krajinou s tretím najhorším výsledkom.

 

Riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania Romana Kanovská začiatkom decembra uviedla, že alarmujúcim javom je veľké zastúpenie žiakov v takzvanej rizikovej skupine. V prírodovednej aj čitateľskej gramotnosti sa do tejto skupiny dostalo 30 percent slovenských žiakov, ktorí nedosiahli ani základnú úroveň gramotnosti. Tieto zručnosti sú pritom podmienkou ďalšieho vzdelávania a napredovania žiakov. Druhý alarmujúci trend je pokles podielu žiakov v top skupinách žiakov s najvyšším výkonom. Najvýraznejší podiel poklesu žiakov v top skupinách je v prírodovednej gramotnosti najmä v osemročných gymnáziách. V matematickej gramotnosti je to najmä v štvorročných gymnáziách.


 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky

Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona