Petíciu za dostavbu diaľnice D3 na Kysuciach podporujú podnikatelia i samosprávy

NETKY.SK • 10 Február 2017, 11:42 • 2 min
Petíciu za dostavbu diaľnice D3 na Kysuciach podporujú podnikatelia i samosprávy

KYSUCKÉ NOVÉ MESTO – Združenie podnikateľov Kysúc začalo s kysuckými mestami a obcami zbierať podpisy pod petíciu za neodkladné riešenie dopravnej situácie na ceste 1/11 Žilina – Kysucké Nové Mesto – Čadca a urýchlené pokračovanie vo výstavbe diaľnice D3 v celom rozsahu.

slovakia

left justify in out

Podľa primátora Kysuckého Nového Mesta Jána Hartela dosiahla dopravná situácia kritický stupeň a vyžaduje neodkladné riešenie. "Na ceste I/11 v úseku Svrčinovec – Čadca – Kysucké Nové Mesto – Žilina došlo len v posledných dvoch rokoch (2015-2016) k 182 dopravným nehodám, pri ktorých zahynulo 13 ľudí, 22 bolo ťažko zranených, 66 ľahko. Nový rok 2017 sa začal tiež veľmi tragicky. Pri nehode v januári zahynuli traja ľudia a jeden človek utrpel ťažké zranenie," povedal Hartel.

 

Starosta Rodole Anton Tkáčik doplnil, že petícia sa dá podpísať aj elektronicky na internetovej stránke www.d3prekysuce.sk. "V našej obci je najväčšia križovatka na ceste I/11 na dolných Kysuciach. Kto prejde aspoň dva-, trikrát cez Kysuce po tejto ceste na úseku medzi Žilinou a štátnymi hranicami s Poľskom alebo Českom, toho minimálne raz zdrží nejaká zápcha. Je tu frekvencia takmer 30.000 vozidiel každý deň. Tak si myslím, že niet veľmi čo polemizovať, či diaľnica má byť, alebo nie. Nakoniec je to záväzok Slovenskej republiky smerom k Európskej únii, pretože je to medzinárodný európsky koridor," zdôraznil Tkáčik.

 

Petíciu podľa neho treba podporiť aj protestnými akciami. "Pokiaľ budeme robiť len suchopárne upozorňovanie, že bude internetová stránka, petícia, ale nebude okolo toho trošku väčšie haló, tak sa môže stať, že to bude opomenuté a prehlušené inými udalosťami. Žijeme v dobe, v akej žijeme. Tak okolo každej udalosti asi treba spraviť, ako sa hovorí, menší cirkus. Lebo vtedy si to ľudia všimnú," zdôraznil starosta Radole.

 

Primátor Kysuckého Nového Mesta pripomenul, že D3 bola schválená v kompetentných európskych inštitúciách ako Paneurópsky koridor VI. už v roku 1995. "Je tu záujem aj o koordináciu z Poľska, Česka a Maďarska. Z dĺžky 100 kilometrov (km) medzi Žilinou a poľským mestom Bielsko-Biala má každý štát postaviť polovicu. Poľsko má postavených a v prevádzke doteraz už 42 z 50 km. Slovensko bude mať v roku 2017 v prevádzke na tomto úseku z 50 iba 17 km," podotkol podotkol Hartel.

 

"Sme vďační, že diaľnica sa začala budovať zo severu v úseku Svrčinovec – Skalité, z juhu v úseku Žilina, Strážov - Žilina, Brodno a obidva majú byť dokončené v roku 2017. Stavba na úsek Čadca, Bukov – Svrčinovec odstráni jeden z dvoch kolabujúcich uzlov na tomto ťahu - uzol v Čadci. Nevyrieši to však kolabujúcu dopravnú situáciu medzi Čadcou a Žilinou a z toho plynúce dôsledky pre logistiku firiem, medzinárodnú tranzitnú dopravu, ako aj životné podmienky obyvateľov Kysúc využívajúcich túto dopravnú tepnu," podotkol primátor Kysuckého Nového Mesta.

 

Ministerstvo dopravy a výstavby SR má podľa hovorkyne Karolíny Duckej záujem riešiť komplikovanú dopravnú situáciu na Kysuciach, o ktorej sa osobne presvedčil aj minister Arpád Érsek. "Začiatkom roka sme začali s výstavbu jedného z najviac potrebných úsekov diaľnice D3 - Čadca, Bukov – Svrčinovec. O štyri roky odľahčí dopravu v meste Čadca a okolí. Robíme všetko pre to, aby sa pokračovalo vo výstavbe aj na ďalších úsekoch," uviedla Ducká.

 

Doplnila, že termín začiatku výstavby úsekov Žilina - Brodno - Kysucké Nové Mesto a Kysucké Nové Mesto – Oščadnica závisí od verejného obstarávania a zabezpečenia zdrojov financovania.

 

"Faktom je, že peniaze z eurofondov vyčlenené na výstavbu diaľnic sú praktický minuté. Štát sa preto musí rozhodnúť, či a ako bude do roku 2020 pokračovať v budovaní dopravnej infraštruktúry.

Ministerstvo dopravy spolu s ministerstvom financií preto chystá rokovania s opozíciou o otvorení dlhovej brzdy tak, aby si štát mohol výhodne požičať peniaze a použiť ich na urýchlenie výstavby ciest. O ďalšej výstavbe cestných úsekov sa rozhodne po hlasovaní o uvoľnení dlhovej brzdy, s ktorou musí súhlasiť aj opozícia. Kým nebude jasné, či sa tento krok podarí a opozícia bude s týmto návrhom súhlasiť, nie je možné určiť ani harmonogram ďalšej výstavby," uzavrela hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby.

 

 

 

 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky

Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona