P. FREŠO: Integrovaný dopravný systém je naša generačná zodpovednosť

NETKY.SK • 30 Jún 2011, 09:22 • 2 min
P. FREŠO: Integrovaný dopravný systém je naša generačná zodpovednosť

P. FREŠO: Integrovaný dopravný systém je naša generačná zodpovednosť

slovakia

left justify in out

img

Slovenská delegácia zložená zo zástupcov Stáleho zastúpenia SR pri EÚ, ministerstva dopravy, Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) a hlavného mesta SR prezentovala v stredu v Bruseli spoločné stanoviská k využitiu finančných prostriedkov z Operačného programu Doprava určeného na rozvoj integrovanej dopravy v Bratislavskom kraji.
      Ako po skončení rokovaní uviedol predseda BSK Pavol Frešo, diskusia sa sústredila na pripravenosť a prínosy jednotlivých projektov ako Bratislava - Predmestie, Bratislava - Stred (Filiálka) s predpokladanou kapacitou 30.000 cestujúcich v špičkovej trojhodine, zahustenie zastávok železničnej dopravy a rozvoj koľajovej dopravy v Petržalke.
      "Rokovania boli náročné, dovysvetľovať bolo treba najmä veci medzi expertmi oboch strán," priznal Frešo. Ďalšie expertné rokovania budú na budúci týždeň. Ich cieľom je dospieť v dopravných projektoch k zhode medzi Bruselom, vládou SR, BSK a mestom Bratislava.
      "Ak dospejeme k zhode, aká už dnes existuje medzi vládou, BSK a mestom, aj na úrovni Brusel, vláda, župa a mesto, potom už nič nebude stáť v ceste tomu, aby eurofondy, ktoré sú dnes alokované, čiže vyše 400 miliónov eur v prospech BSK, boli naozaj čerpané do roku 2013 respektíve do roku 2015," povedal predseda BSK.
      "My sme prezentovali v Bruseli jednotné stanovisko a toto stanovisko chceme rozvíjať aj s expertmi jednotlivých častí európskych inštitúcií. Lebo aj tam sa stanoviská rôznia. Ide nám o ten istý proces, ktorý sa podarilo dosiahnuť doma na Slovensku, čiže dosiahnuť zhodu politikov a expertov. Toto chceme dosiahnuť aj s Bruselom a v tomto zmysle bolo rokovanie úspešné," vysvetlil Frešo.
      Čisto expertné rokovania, ktoré sa začnú v pondelok, by mali dospieť k jednotnému stanovisku. Aby slovenská strana mohla splniť svoje priority, čiže vyčerpať celý balík peňazí z tohto programového obdobia v prospech ľudí. Ide o 1,2 milióna obyvateľov, ktorí žijú v spádovej oblasti Bratislavského kraja.
      "Trúfam si povedať, že je to generačná zodpovednosť. Už jeden a pol generácie sa o tomto diskutuje. My teraz musíme vyčerpať maximum z tých prostriedkov. Postaviť základy pre budúce obdobia financovania tak, aby ďalšia generácia už mala plnohodnotný nosný systém v rámci Bratislavy postavený na koľajovej báze. Ale prvé výsledky musia pocítiť ľudia už v najbližších dvoch až štyroch rokoch," spresnil  Frešo cieľ súčasných rokovaní s bruselskými funkcionármi, ktorí rozhodujú aj o finančnom pokrytí veľkolepého projektu železničného prepojenia Paríž – Viedeň - Bratislava.
      Práve na tento európsky transkontinentálny projekt je napojený budúci systém Bratislavskej integrovanej dopravy (BID).
      "Takéto veľké projekty si následne vždy vyžadujú aj integrovanú dopravu, cestnú aj koľajovú, aby bolo možné rozdistribuovať ľudí, ktorí prídu takouto transkontinentálnou linkou. Na to musí nadväzovať príslušná koľajová infraštruktúra a to je to, čo ideme budovať," povedal pre TASR Frešo.
      "Ak by sme kvôli nejakej byrokratickej alebo administratívnej chybe nevyčerpali tieto peniaze, bola by to generačná chyba! Bolo by to generačne nezodpovedné. Viem, že sa o tom hovorí už 30 rokov. Viem, že sa pomerne málo začalo, ale chcem, aby sme my začali teraz. Možno to celé budú musieť dokončiť naši nasledovníci, veď ide o projekty až do roku 2020, ale teraz musíme položiť základy. Inak sa to bude bezvýsledne ťahať ďalšie roky," upozornil Frešo na dôležitosť kladného zakončenia rokovaní s EÚ.
      Dodal, že doma na Slovensku je pre tento projekt spoločná vôľa nielen politikov a odborníkov z ministerstva dopravy, ale aj predstaviteľov lokálnych samospráv z Bratislavy, Senca, Malaciek a Pezinka, ktoré patria do jedného kraja.
      Keby sa na expertnej úrovni nepodarilo dosiahnuť zhodu pre Operačný program Doprava medzi slovenskou stranou a EÚ, podľa slov predsedu BSK by tým neutrpelo iba hlavné mesto Slovenska a jeho okolie, ale celý štát.
      "Úprimne si myslím, že by to bolo zlyhanie celej generácie politikov. Nielen tejto našej, ale aj tej pred nami, ktorá to mala lepšie pripraviť. V neposlednom rade by to znamenalo istú marginalizáciu nielen BSK, ale Slovenska ako takého. Lebo Bratislava je vstup na Slovensko nielen diaľnicou, ale aj železnicou. To znamená, že všetky firmy, či už v Trnave, Žiline alebo na Považí, sú závislé od tohto vstupu. Výrazne by to ohrozilo rozvoj ďalších regiónov, a to je celoslovenská zodpovednosť, ktorú cítime," vysvetlil pre TASR vážnosť prebiehajúcich rokovaní s EÚ Frešo.
      "Vnútorne ale cítim, že sme dnes prielom dosiahli. Veríme, že naše argumenty presvedčia Brusel a budeme úspešní. Ale spokojný budem, až sa dosiahne zhoda medzi všetkými zložkami - Bruselom, našou vládou, župou a mestom," ukončil v stredu svoju prezentáciu bruselských rokovaní Frešo.

Zdroj:TASR



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies