Osuský chce skrátiť vybavovanie sťažností

NETKY.SK • 7 Marec 2014, 15:24 • 2 min
Osuský chce skrátiť vybavovanie sťažností

BRATISLAVA - Schválením zákona o sťažnostiach v roku 2009 sa predĺžili lehoty na vybavovanie sťažností a tým sa oslabila ochrana práv a právom chránených záujmov fyzických a právnických osôb prostredníctvom sťažnosti.

slovakia

left justify in out

Skrátiť lehoty na vybavenie žiadostí a ďalšie úkony orgánov verejnej správy pri vybavovaní sťažností tak, aby zákon o sťažnostiach poskytoval právam a právom chráneným záujmom sťažovateľov účinnú ochranu, navrhuje v novele zákona o sťažnostiach poslanec za SaS Peter Osuský. Schválením nového zákona o sťažnostiach v roku 2009 sa predĺžili lehoty na vybavovanie sťažností v porovnaní s predchádzajúcou právnou úpravou, a tým sa aj oslabila ochrana práv a právom chránených záujmov fyzických osôb a právnických osôb prostredníctvom inštitútu sťažnosti, argumentuje opozičný poslanec.

 

Orgány verejnej správy by mali do 10 pracovných dní vrátiť podanie, ktoré je označené ako sťažnosť, ale nie je sťažnosťou v zmysle zákona, tomu, kto podanie podal. Terajší zákon hovorí o 30 dňoch. "Takáto lehota by mala byť dostatočná, pretože nejde o úplné vybavenie sťažnosti, ale iba o posúdenie toho, že podaný podnet nie je sťažnosťou," vysvetľuje Osuský. Poslanec liberálov zároveň navrhuje skrátiť základnú lehotu na vybavenie sťažnosti zo 60 pracovných dní na 30 pracovných dní. Lehota 60 pracovných dní, čiže takmer tri kalendárne mesiace, sa podľa jeho slov javí ako neprimerane dlhá. 

 

Súčasné znenie zákona umožňuje predĺžiť základnú lehotu na vybavenie sťažnosti o ďalších 30 pracovných dní. Celková lehota na vybavenie sťažnosti tak môže predstavovať až 90 pracovných dní, číže zhruba 4,5 mesiaca. Takáto úprava sa podľa Osuského javí ako neprimeraná na účinnú ochranu práv a právom chránených záujmov sťažovateľa. Navrhuje, aby na predĺženie lehoty nestačilo len samotné konštatovanie náročnosti prešetrenia sťažnosti, ale aby sťažnosť nebolo možné vybaviť v základnej lehote. Odôvodňovať by sa malo nielen samotné predĺženie lehoty, ale aj jeho nevyhnutnosť, teda nemožnosť vybaviť sťažnosť v základnej lehote. Lehota by sa nemala automaticky predlžovať o 30 pracovných dní, ale len o nevyhnutne potrebný čas, ktorý nemôže byť dlhší ako 30 pracovných dní. 

 

Opozičný zákonodarca rovnako navrhuje vypustiť ustanovenie, podľa ktorého neplynie lehota na vybavenie sťažnosti počas poskytovania súčinnosti iným orgánom verejnej správy. Na prerušenie plynutia lehoty podľa neho nie je vecný dôvod. Orgán verejnej správy má povinnosť poskytnúť súčinnosť do desiatich pracovných dní. Orgán vybavujúci sťažnosť má možnosť v prípade potreby predĺžiť lehotu na vybavenie sťažnosti. Komunikácia medzi orgánmi verejnej správy je ich záležitosťou a je nesprávne prípadné problémy v nej prenášať na sťažovateľa prerušovaním plynutia lehoty na vybavenie sťažnosti, argumentuje Osuský. 

 

Parlament sa novelou bude zaoberať na marcovej schôdzi. 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies