Opäť sa hovorí o lanovke medzi Hrebienkom a Štartom

NETKY.SK • 31 Máj 2016, 12:01 • 2 min
Opäť sa hovorí o lanovke medzi Hrebienkom a Štartom

POPRAD – Vo Vysokých Tatrách sa opäť začalo hovoriť o budovaní lanovky, tentokrát by malo ísť o prepojenie Hrebienka so zjazdovkou Štart v Tatranskej Lomnici.

slovakia

left justify in out

S touto alternatívou prišiel tatranský poslanec Gabriel Jamnický. Podľa jeho slov je v Smokovciach potrebné oživiť lyžovačku i zimný turistický ruch. Poukázal tiež na to, že hoci tradícia lyžovania na Hrebienku má viac ako 60 rokov, posledné roky to skôr lyžiarov ťahá na iné miesta. „Celý Hrebienok zostáva ako sarkofág, lúka zarástla, neinvestuje sa tam, nelyžuje sa tam,“ skonštatoval Jamnický. Je presvedčený o tom, že je potrebné nájsť alternatívu k tomu, čo pred rokmi ponúkla spoločnosť Tatry Mountain Resorts. Poslanci predošlého mestského zastupiteľstva Vysokých Tatier lanovku odmietali.

 

„Vážim si rozhodnutie mojich bývalých kolegov, rešpektujem ho. Prišiel som s inou alternatívou. Každá minca má dve strany, je tam aj viac výhod,“ povedal pre agentúru SITA Jamnický, ktorý svoj návrh vníma ako menšie zlo. Lanovka by však podľa jeho slov bola až druhým krokom. „Ide tu o komplexné riešenie rozvoja Tatier, infraštruktúry, lyžovania, máme v pláne viacero riešení. Máme pripravenú celú koncepciu rozvoja, chceme napríklad urobiť záchytné parkovisko v Smokovci,“ dodal. Pripomenul tiež reakcie ľudí pri budovaní lanovky na Lomnický štít v roku 1934, ktorá mala nakoniec úspech.

 

Návrh prepojenia Hrebienka s medzistanicou Štart vníma TMR ako kompromis. „Nebránime sa kompromisným a zmysluplným riešeniam. Samozrejme, touto verziou sa takisto zaoberáme. Na popud poslancov preverujeme a pripravujeme možnú alternatívu Hrebienok - Štart, ktorá si bude podľa našich prieskumov vyžadovať iný druh technológie, väčší počet podpier lanovej dráhy, predbežne devätnásť kusov, a teda väčší zásah do prírodného prostredia v pásme lesa,” reagovala hovorkyňa spoločnosti Zuzana Fabianová. Ako pripomenula, v prípade pôvodného úseku Hrebienok – Skalnaté pleso sa rátalo s tromi podperami, navyše v skalnatom teréne by podľa predošlého návrhu nebolo potrebné odlesnenie a teda by išlo podľa jej slov o minimálny zásah do prírodného prostredia. „Prvý návrh, ktorý podalo TMR na prepojenie so Skalnatým plesom, je investične náročnejší pre novú modernú technológiu, ktorá pred desiatimi rokmi ešte ani neexistovala. A práve táto moderná technológia dokáže realizovať lanovku s oveľa menším negatívnym dopadom na životné prostredie,“ dodala.

 

Podľa ďalšieho poslanca Vysokých Tatier Tomáša Tišťana, ktorý na návrh poslanca Jamnického upozornil na svojom blogu, je o zámeroch a alternatívach v súvislosti s lanovkou potrebné hovoriť. „Ľudia nemajú informácie. O novom návrhu sa hovorí len v uzavretých salónikoch a zasadačkách, a to je zásadná chyba. Nech každý, koho vec zaujíma, vie o návrhu a povie, prečo áno, prečo nie alternatíve lanovky na Štart,“ uviedol. Osobne by privítal aj širšiu diskusiu, do ktorej by bola zapojená aj verejnosť, predovšetkým Tatranci. V Tatrách podľa neho vznikla špecifická situácia. „Desať poslancov mesta Vysoké Tatry môže cez schvaľovanie zmien v územnom pláne de facto odobriť či zastaviť stavbu lanoviek naprieč otvorenou tatranskou prírodou,“ dodal. TMR podľa jeho slov viackrát vyslalo signály, že bez prepojenia Hrebienka a Skalnatého Plesa nepostaví zjazdovky v Smokovcoch. „Motiváciou je oživenie lyžovania v Smokovcoch, ktoré tam v podstate zaniklo a smokovecké penzióny sú v zime prázdne. Ja sa domnievam, že môže ísť o bluf s cieľom dosiahnuť stavbu lanovky. Neviem čítať myšlienky, môžem sa mýliť. Chápem však potrebu oživenia lyžovania v Smokovcoch,“ uviedol Tišťan.

 

Jamnický považuje lanovku aj za najekologickejší spôsob riešenia dopravy, prepojenie medzi Hrebienkom a Štartom by podľa neho odbremenilo automobilovú dopravu medzi Smokovcami a Tatranskou Lomnicou. „Máme problémy, pretože do Tatier chodí v lete i v zime veľmi veľa ľudí, nikto tu však 40 rokov neriešil dopravu. Koncom roka počas silvestrovského týždňa sa cez Smokovec išlo 40 minút, boli zápchy, nastal kolaps,“ poukázal na problém Jamnický. Pomohlo by podľa neho aj záchytné parkovisko a tiež plánované práce na novej ceste do Smokovca. „Bol by to úžasný produkt, slabší lyžiari, ktorí lyžujú zo Štartu do Lomnice, by sa za osem minút mohli priviezť na Hrebienok a odtiaľ lyžovať do Smokovca. Zároveň by sa lyžiari z každého hotela či apartmánu v Smokovci dostali na lyžiach na Skalnaté pleso, na Hornú lúku, na Hrebienok, ušetrila by sa doprava medzi Smokovcom a Hrebienkom,“ dodal. Na odbremenení dopravy sa v tomto smere zhoduje aj TMR. „Ak chceme rozvoj Smokovcov, je nutné spájať malé strediská do väčších. Pokiaľ chceme prilákať pobytových hostí, ktorí budú tráviť viac času v regióne, budú využívať viac služieb, je nevyhnutné vytvoriť veľké stredisko. Takéto prepojenie má ekologickú rovinu, odbremení sa doprava a tisícky áut nebudú jazdiť medzi Tatranskou Lomnicou a Starým Smokovcom a v Tatranskej Lomnice nebude potrebné budovať ďalšie parkovacie miesta pre hostí zo Starého Smokovca,“ uviedla Fabianová.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies