Odhady výberu mýta sa pre zmeny v systéme priebežne menia

NETKY.SK • 3 Marec 2014, 18:27 • 2 min
Odhady výberu mýta sa pre zmeny v systéme priebežne menia

BRATISLAVA - Výnosy z výberu mýta v tomto roku sú plánované v objeme okolo 158 mil. eur, ale táto suma nezahŕňa zmeny v mýtnom systéme. Vplyv na výber mýta bude mať aj to, že 15. marca sa prestane platiť mýto na takmer tisíc kilometroch ciest v intravilánoch a tento rok sa budú uplatňovať zľavové systémy súvisiace s počtom najazdených kilometrov.

slovakia

left justify in out

Príjmy z výberu mýta v tomto roku sú v rozpočte plánované v objeme okolo 158 mil. eur. Táto suma však ešte nezahŕňa zmeny v mýtnom systéme platné od začiatku tohto roka. "Vzhľadom na fakt, že v mýtnom systéme dôjde k 15. marcu znova k pomerne podstatným zmenám, kedy zo spoplatnenia vypadne takmer tisíc kilometrov ciest v intravilánoch, a toto je historicky prvý rok, kedy sa budú uplatňovať zľavové systémy súvisiace s počtom najazdených kilometrov, by sme v tejto chvíli veľmi neradi interpretovali interné odhady, ktoré sa priebežne menia," informoval v pondelok agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa. Ministerstvo sa na dočasnom zrušení platenia mýta v intravilánoch obcí a miest dohodlo s autodopravcami pred necelými dvoma týždňami.

 

Zatiaľ nie je známe, koľko mýto vynieslo po zmenách v systéme v prvom mesiaci tohto roka. Mýtna spoločnosť SkyToll, a.s. na rozdiel od minulosti prestala tieto údaje zverejňovať. Podľa informácií agentúry SITA sa tak malo stať na základe pokynu Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. (NDS) a zmeny v pravidlách sa prejavili vo zvýšenom výbere mýta. Diaľničiari sa k tomu zatiaľ nevyjadrili. Náklady na zmeny v mýtnom systéme, ako ešte v januári informovala NDS, dosahujú spolu okolo 17 mil. eur. Štát okrem obmedzenia obchádzania spoplatnených úsekov ciest očakáva aj zvýšenie výberu mýta zhruba o 15 až 18 % ročne. Výber mýta vlani presiahol 159 mil. eur. Predpokladané zvýšenie výberu by tak mohlo predstavovať ročne takmer 24 mil. až 29 mil. eur. 

 

Ministerstvo dopravy tvrdí, že výber mýta a vplyvy zavedených zmien bude pozorne sledovať a hodnotiť v najbližších mesiacoch. "Keď budeme mať v rukách relevantné údaje, sadneme si opäť za rokovací stôl s autodopravcami aj zástupcami samospráv a budeme systém ladiť tak, aby autodopravcovia neplatili zbytočne veľa," uviedol Kóňa. Príjmy štátu z výberu mýta by však podľa neho nemali klesnúť oproti plánom, pričom autodopravcovia by mali byť motivovaní dodržiavať pravidlá a využívať cesty, ktoré sú konštrukčne uspôsobené na ťažkú nákladnú dopravu. 

 

Poslanci okolo Daniela Lipšica (NOVA) navrhujú, aby tzv. monopolnú daň platil aj prevádzkovateľ mýtneho systému SkyToll, a to vo výške 0,975 % mesačne, resp. 11,7 % ročne. V parlamente už predložili novelu zákona o osobitnom odvode z podnikania v regulovaných odvetviach. "Z neznámych dôvodov sa tomuto osobitnému odvodu vyhol prevádzkovateľ elektronického mýta spoločnosť SkyToll, pričom ide o absolútne rovnaký monopol, ktorý nemá žiadnu konkurenciu, naopak, zisky z neho sú každoročne vopred garantované," zdôvodnil v pondelok podpredseda hnutia NOVA Marcel Klimek. Výber pre štát sa podľa neho nezmenil, zaplatené nájomné vo forme mýta sa strojnásobilo a celý rozdiel ide v prospech súkromného monopolu. 

Výber mýta je podľa Lipšica evidentný monopol. "Je nelogické, aby tento monopol len preto, že za ním stojí konkrétna finančná skupina, v tomto prípade J&T, bol od osobitnej monopolnej dane oslobodený, lebo však možno majú dobré vzťahy s vládou," povedal Lipšic. Štát podľa neho stráca tým, ako bolo mýto vybrané, ako je prevádzkované a získavajú schránkové firmy na Cypre. "Minimálne urobme to, že to zdaníme monopolnou daňou, lebo nie je žiaden dôvod, logický ani ekonomický, aby SkyToll nepodliehal monopolnej dani," dodal. 

 

NDS z plánovaného výberu mýta v tomto roku okolo 158 mil. eur chce zaplatiť SkyToll-u na prevádzku mýtneho systému 98,71 mil. eur, čiže o 18,35 mil. eur viac oproti vlaňajšiemu plánu. Klimek povedal, že zo sumy 99 mil. eur je 37 % hrubý zisk SkyToll-u. "To znamená čistý výnos, ktorý je omnoho vyšší, ako by bol akýkoľvek primeraný zisk a omnoho vyšší, ako je to v Čechách alebo v Rakúsku, kde funguje podobný systém. Je absurdné, aby spoločnosti SkyToll a Fleetpay, ktoré účelovo vznikli pre účely mýta, už v treťom roku svojej existencie dosahovali ziskovosť 30 % a viac a za päť rokov mohli uzavrieť svoje hospodárenie s hrubým ziskom 142 mil. eur, ktoré sa berú autodopravcom," uviedol Klimek. 

 

Podpredseda NOVA si nemyslí, že ročná platba pre SkyToll by bola nižšia, keby rezort dopravy pod vedením bývalého ministra Jána Figeľa nedohodol odloženie splátok. "To je čisté zavádzanie a manipulácia. Ziskovosť mýtneho systému sa tým nijako nezmení. Odklad splátok, ktorý dohodlo ministerstvo dopravy, na samotnú ziskovosť nemá žiaden vplyv," povedal Klimek.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies