Nové Mesto chce, aby bola lanovka vyhlásená za technickú pamiatku

NETKY.SK • 27 Máj 2018, 09:11 • 2 min
Nové Mesto chce, aby bola lanovka vyhlásená za technickú pamiatku

BRATISLAVA - Lanová dráha medzi Železnou studničkou a Kamzíkom v bratislavskom Novom Meste by v budúcnosti mohla byť technickou pamiatkou.

slovakia

left justify in out

Snaží sa o to mestská časť spolu s miestnym EKO podnikom verejnoprospešných služieb (VPS), ktorý je správcom lanovky. Ten už začal s aktivitami pre registráciu dráhy medzi technické pamiatky na Slovensku.

 

"Aktuálne sústreďujeme dostupné informácie o histórii a technickom riešení, čo bude slúžiť ako podklad pre proces šetrenia. Pre posúdenie, či uvedené technické dielo spĺňa kritériá pre zápis," uviedol pre TASR novomestský starosta Rudolf Kusý. Cieľom je okrem iného zachovanie dráhy aj pre ďalšie generácie. "Aktuálne je lanová dráha na Kamzík poslednou svojho typu a dokonca v prevádzke na Slovensku," doplnil Kusý s tým, že podanie podnetu predpokladajú v máji alebo júni.

 

Podľa Pamiatkového úradu SR môže byť pritom za technickú pamiatku vyhlásený objekt, ktorý vykazuje pamiatkové hodnoty podľa zákona o ochrane pamiatkového fondu. "Zákon priamo uvádza aj hodnotu technickú. Technická pamiatka však môže mať aj hodnotu historickú, urbanistickú a, alebo, architektonickú. Posudzuje sa tak, ako aj pri iných typoch, aj miera zachovania a autenticity," priblížila pre TASR odborná radkyňa úradu Naďa Kirinovičová.

 

Za pamiatku sa daný objekt vyhlasuje na základe odborného podkladu. Jeho spracovanie však môže podľa odbornej radkyne trvať, podľa povahy a zložitosti veci, aj niekoľko mesiacov. Následné rozhodnutie vydá správny orgán podľa stavebného poriadku v lehote 30 dní, v zložitejších prípadoch v lehote 60 dní. Lehota však môže byť nadriadeným orgánom, teda ministerstvom kultúry, predĺžená.

 

Správca lanovky, teda EKO podnik VPS v súčasnosti zároveň rieši opravu zastrešenia hornej stanice lanovej dráhy. "Prestrešenie hornej stanice, ktoré vykazovalo havarijné poškodenie, bolo demontované a bude nahradené novými prvkami prestrešenia," skonštatoval pre TASR riaditeľ podniku Robert Molnár. Nová povrchová úprava by mala zároveň predĺžiť životnosť samotnej konštrukcie a zlepšiť estetiku hornej stanice.

 

V budúcnosti plánuje mestská časť aj obnovu dolnej stanice lanovky, v roku 2019 by to mala byť rekonštrukcia alebo výstavba nových schodov. Dolná stanica pritom bezprostredne susedí so skeletom bývalej reštaurácie Snežienka. V súvislosti s ním funguje špeciálna komisia, ktorá pracuje na podmienkach verejnej obchodnej súťaže na riešenie tohto objektu. Riaditeľ EKO-podniku VPS navrhol na základe súhlasu tejto komisie zakomponovať do jej pôsobnosti aj problematiku hornej a dolnej stanice lanovky.

 

Pôvodná lanovka začala premávať 11. júla 1972 a jej prevádzka sa skončila v roku 1990. Ako uvádza mestská časť na svojej webovej stránke, koncom januára 2005 odkúpilo nehnuteľnosť, teda pozemky aj stavby, za vtedajších 19,5 milióna korún hlavné mesto, ktoré stavbu následne zverilo mestskej časti, tá ju zrekonštruovala za 32 miliónov korún. Lanovku opätovne do prevádzky uviedli 30. septembra 2005 vtedajší primátor Bratislavy Andrej Ďurkovský a starosta Nového Mesta Richard Frimmel. Lanovka bola zároveň v roku 2008 zaradená medzi pamätihodnosti mestskej časti. Návštevnosť lanovky sa postupne zvyšuje, v roku 2017 previezla takmer 32.000 pasažierov, z toho takmer dve tisícky cyklistov.

 

 

 

 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Katka Štefunková
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies