Odosielam na server ...

Vedeli ste, že na stránke Netky.sk existuje možnosť zobrazovať iba pozitívne správy? Ak nemáte chuť čítať o násilí, ľudskom nešťastí či katastrofách, zapnite si Filter pozitívnych správ a dozviete sa všetko pozitívne, čo sa okolo nás deje.

OK, rozumiem
19. sep. 2021Konštantín
BratislavaBratislava 26°
Biblia
TV program
Moje Netky
Ilustračné foto
Ilustračné foto
11.04.2016 15:18 Ekonomika
Národná banka Slovenska dostala vlani od spotrebiteľov viac sťažností, aj kvôli nebankovkám
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
loader
ZOBRAZIŤ VIAC
11.04.2016 15:18 Ekonomika

Národná banka Slovenska dostala vlani od spotrebiteľov viac sťažností, aj kvôli nebankovkám



BRATISLAVA - Na Národnú banku Slovenska (NBS) sa vlani obrátilo s podaniami viac spotrebiteľov. Celkovo jej bolo doručených 1661 podaní, čo predstavuje oproti roku 2014 nárast o 183 sťažností, teda o 12 %.


Vyplýva to zo Správy o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom. "Opodstatnené podania predstavovali 22 %, to znamená, že finančná inštitúcia porušila práva spotrebiteľa," uvádza NBS.

 

Rok 2015 bol prvým rokom, keď NBS vykonávala pôsobnosť v oblasti ochrany spotrebiteľa v plnom rozsahu. Od začiatku vlaňajška sa rozšírili právomoci národnej banky pri dohľade nad finančnými subjektmi. Novinkou bolo zavedenie výkonu dohľadu na mieste nepriamo alebo pod utajenou identitou. V minulom roku sa zaviedlo aj udeľovanie povolení spoločnostiam, ktoré poskytujú spotrebiteľské úvery.

 

NBS si preto vlani "posvietila" práve aj na spoločnosti, ktoré od nej nedostali po 1. septembri 2015 povolenie. Licencovanie sa týkalo najmä nebankových subjektov. "Cieľom monitoringu webových sídiel bolo zistiť, či sú naďalej ponúkané úvery spotrebiteľom, a tiež to, či spoločnosti nedeklarujú, že ich činnosť bola schválená NBS," uvádza národná banka. Zistilo sa, že konaním niektorých nebankových subjektov mohla byť naplnená skutková podstata trestného činu neoprávneného podnikania. "V 26 prípadoch boli tieto skutočnosti oznámené orgánom činným v trestnom konaní. Súčasne bolo 11 subjektov vyzvaných, aby na svojom webovom sídle nepoužívali označenie NBS," píše sa v správe.

 

Práve prevzatie dohľadu nad spotrebiteľskými úvermi poskytovanými nebankovkami sa tiež podľa NBS prejavilo na počte prijatých podaní od občanov. "Za rok 2015 dostala NBS 209 takýchto podaní. Tým sa spotrebiteľský úver zaradil na druhé miesto najviac namietaných produktov, pričom na prvom mieste sa dlhodobo držia podania týkajúce sa povinného zmluvného poistenia," konštatuje NBS v správe.

 

Námietky spotrebiteľov v oblasti bankovníctva sa týkali najmä hypotekárnych úverov, úverov na bývanie, ale aj spotrebiteľských úverov poskytovaných bankami. Národná banka zaznamenala aj zvýšený počet sťažností týkajúcich sa platobných kariet a internetového bankovníctva.

 

 

 



reklama


reklama


Kríza, ktorú priniesol koronavírus, nás silno zasiahla. Vopred ďakujeme každému, kto zašle hoci len niekoľko centov na náš účet SK30 7500 0000 0040 2698 9329 Pomôžete tak ľudom, ktorí už roky pracujú pre vás, našich čitateľov, a to aj napriek nižšiemu platu či predĺženému pracovnému času.


Zdroj: NETKY.SK, SITA, TASR

Foto:  SITA



Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám na redakcia@netky.sk

Diskusia

Komentáre


Na tento článok reagovalo
užívatelia: 0 komentáre: 0

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
ZOBRAZIŤ VIAC
loader
loader
Kliknutím zavriete
Obrázok