Najvyšší kontrolný úrad má na spoločensky závažné kauzy reagovať rýchlejšie

NETKY.SK • 24 September 2015, 13:13 • 2 min
Najvyšší kontrolný úrad má na spoločensky závažné kauzy reagovať rýchlejšie

BRATISLAVA - Najvyšší kontrolný úrad chce rýchlejšie reagovať na aktuálne spoločensky závažné kauzy. Zavádza preto takzvané prípady hodné osobitného zreteľa, ktorými sa kontrolóri úradu budú venovať bezprostredne, ako príde podnet. Oznámil to dnes predseda úradu Karol Mitrík.

slovakia

left justify in out

Novinku Mitrík prezentoval pred novinármi v rámci záverečnej konferencie venovanej projektu Rozvoj  Kontrolórskeho informačného systému NKÚ. O zavedení systému rýchlej reakcie rozhodol tento týždeň. V pondelok (28.9.) verejnosti predstaví prvé dva konkrétne prípady, ktoré budú riešené prednostne a v zrýchlenom režime. Podnety verejnosti NKÚ vyhodnocoval i doteraz, podľa Mitríka však v mnohých prípadoch až s odstupom času. Šéf úradu vysvetlil, že časť štandardných a plánovaných kontrol bude teraz posunutá na úkor preverovania aktuálnych podnetov.

 

„Verejnosť má právo vedieť o tom, čo trápi spoločnosť. Nehovorím, že to bude rýchla zásahová jednotka, ale prípady osobitného zreteľa budeme riešiť tak, aby sme sa rýchlejšie dopracovali k výsledku," ozrejmil.

Nové opatrenie predsedu NKÚ súvisí s dnes prezentovaným informatizačným projektom, ktorý bude po dvoch rokoch príprav uvedený od začiatku októbra do ostrej prevádzky. Mitrík vyzdvihol, že sa zlepší prístup verejnosti k práci úradu. Kým doposiaľ podnety smerovali na stôl predsedu úradu, nový systém občanovi umožní osloviť konkrétneho kontrolóra priamo počas kontroly.

 

„Kontrolór je nezávislý, on rozhodne, či podnet využije okamžite, alebo v budúcnosti,“ priblížil predseda NKÚ. „Som hlboko presvedčený, že ak takýto podnet príde v reálnom čase, kontrolór ho veľmi rád využije,“ doplnil. Dodávateľom projektu v celkovej hodnote 3,48 milióna eur (s DPH) hradeného z eurofondového programu OPIS je spoločnosť Asseco Central Europe. Jej riaditeľ Jozef Klein priblížil, že občan bude mať vďaka zlepšenému kontrolórskemu systému priamu informáciu o tom, ako pracuje NKÚ – aké kontroly vykonáva, aké sú ich priebežné i celkové výsledky.

 

„Prinesie to väčší tlak na NKÚ, ktorý bude pod drobnohľadom verejnosti a občana,“ vysvetlil Klein, ktorý vidí prínos vo zvýšenej transparentnosti práce úradu. Systém, s ktorým budú pracovať kontrolóri, bude podľa Kleina patriť teraz medzi modernejšie v Európe. „NKÚ sa stane modernejšou inštitúciou s modernou podporou,“ skonštatoval. Cieľom jedného z objemovo najmenších národných projektov programu OPIS je zvýšiť efektivitu kontrolnej činnosti NKÚ, zlepšiť interakcie s kontrolovanými subjektmi a tiež informovanosť verejnosti.

 

Súčasťou projektu je i nový portál úradu, kde podľa slov Mitríka bude mať verejnosť informácie v prehľadnejšej a zrozumiteľnejšej podobe. Na novom webe už nebudú zavesené iba protokoly o kontrolách, ale po novom aj súhrnné správy k nim. „V zrozumiteľnejšej forme laickej a odbornej verejnosti posunúť informácie o výsledkoch kontroly, pretože protokol môže obsahovať 200 strán a mnohokrát laickej verejnosti je ťažko zorientovať sa v ňom,“ vysvetlil Mitrík, čo je zmyslom takéhoto opatrenia.

 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies