Najdlhšie európske tunely sú Laerdalský, Sv. Gottharda a Arlberský

NETKY.SK • 29 November 2014, 13:02 • 2 min
Najdlhšie európske tunely sú Laerdalský, Sv. Gottharda a Arlberský

BRATISLAVA - Najdlhším cestným tunelom v Európe je nórsky Laerdalský tunel s dĺžkou 24,51 km.

slovakia

left justify in out

Vedie popod snehom pokryté horské pásmo a urýchľuje tak spojenie medzi Oslom a prístavom Bergen na západe Nórska. Vodiči nemusia používať vysokohorské priechody a trajekty cez fjordy.
      

Hoci jeho výstavba stála vyše 113 miliónov dolárov, jeho používanie je bezplatné. Stavitelia do tunela nainštalovali najmodernejšie zariadenia na zistenie prípadných požiarov a tiež detektory dymu. Väčšia časť stien tunela je z nehorľavých materiálov, po celej dĺžke sa nachádza 48 odstavných plôch a každých 125 metrov je pripravený hasiaci prístroj. Tunel má aj modernú ventiláciu a systém, ktorý neustále počíta prechádzajúce automobily.
      

V Laerdalskom tuneli sú v šesťkilometrových intervaloch veľké modré jaskyne, ktorých žlto osvetlené okraje vyvolávajú dojem vychádzajúceho slnka. V jaskyniach sa môže zmeniť smer jazdy a sú určené na to, aby sa ľudia zbavili pocitu stiesnenosti z uzavretého priestoru.
      

Laerdalský tunel prekonáva 16,9 km dlhý švajčiarsky tunel Sv. Gottharda, ktorý je spojnicou medzi talianskym Milánom a údolím rieky Rýn vo Švajčiarsku. Je druhým najdlhším v Európe. Bol postavený v súvislosti s automobilovým boomom vo Švajčiarsku a zvýšenou popularitou Talianska ako turistickej destinácie. Švajčiarska vláda predložila návrh na jeho výstavbu v roku 1969. Tunel s jednou dopravnou rúrou bol otvorený v septembri 1980. Kolízia dvoch kamiónov v roku 2001 s 11 obeťami na životoch si vynútila nové bezpečnostné opatrenia, ktoré prispeli k tomu, že tunel patrí k najbezpečnejším európskym cestným tunelom.
      

Tretím najdlhším európskym cestným tunelom je rakúsky Arlberg s dĺžkou 14 km. Vinie sa popod pohorie Arlberg a spája Tirolsko a Vorarlbersko. Vyberá sa na ňom mýtne. S jeho výstavbou sa začalo v roku 1974, k prerazeniu došlo v roku 1977 a do prevádzky ho uviedli v roku 1978. Tunel sa môže pochváliť najhlbšími vetracími šachtami v Európe, dosahujú hĺbku 736 m. Únikovými chodbami je spojený so súbežným železničným tunelom.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky

Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona