Na diaľnici D1 začali raziť 687 metrový tunel Žilina

NETKY.SK • 5 November 2014, 17:44 • 2 min
Na diaľnici D1 začali raziť 687 metrový tunel Žilina

ŽILINA - Na 11 kilometrovom diaľničnom úseku D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka začali v stredu raziť 687 metrový dvojrúrový tunel Žilina.

slovakia

left justify in out

 Tunel má byť prerazený na prelome rokov 2015 a 2016, celý úsek by mal byť hotový začiatkom roka 2018 a stáť 427 miliónov eur bez DPH, pričom príspevok z eurofondov predstavuje vyše 375,8 milióna eur. Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti Doprastav Juraja Androviča napriek tomu, že ide o jeden z kratších tunelov, jeho vybudovanie bude náročné pre špecifické ílovité podložie v katastri žilinskej mestskej časti Bánová.

 

"Je tu plytké nadložie. Celý tento tunel bude dosť plytko vedený, v podstate v najvyššom mieste má 38 metrov. Plus tá geológia, ktorá je tu indikovaná, tie ílovce môžu spôsobiť určité problémy pri razení. Ale tomu všetkému sa prispôsobuje technológia razenia, nová rakúska tunelovacia je v tomto flexibilná, dokáže sa prispôsobiť postupmi, aby sa nestalo nič vážne a aby sme to úspešne prerazili,“ povedal Androvič. 

 

Diaľničný tunel Žilina začína v katastrálnom území žilinskej mestskej časti Bánová, odkiaľ bude pokračovať ponad údolie rieky Rajčanky. Na jeho razení bude pracovať približne 120 robotníkov spoločností Doprastav a Metrostav. "V jednej osádke pracuje zhruba 15 ľudí, plus 15 na druhej tunelovej rúre, plus treba počítať, že sa robia aj nočné zmeny, to znamená 60 a potrebujeme ich aj striedať, takže nejakých 120 ľudí sa tu môže vystriedať. Na Slovensku je momentálne naozaj veľký boom razenia tunelov, takže aj tých odborných kapacít už nie je veľa a aj my máme naše kapacity tunelárov využité naplno,“ dodal Androvič. 

 

Jedenásťkilometrový úsek diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka stavia konzorcium firiem Ovčiarsko v zložení Doprastav, Strabag, Váhostav - SK a Metrostav. Ide o projekt, ktorý je spolufinancovaný z eurofondov v dvoch fázach a v rámci dvoch po sebe nasledujúcich programových období. Zmluva bola podpísaná v januári 2014 s odovzdaním stavby začiatkom roka 2018. Celý úsek má stáť 427,2 milióna eur, pričom príspevok z eurofondov predstavuje vyše 375,8 milióna eur - z aktuálneho finančného rámca eurofondov bude na projekt vyčlenených 190 miliónov eur a zvyšok bude dofinancovaný z nového programového obdobia. 

 

Na 11,32 kilometrovom úseku bude 11 mostov a dva tunely Ovčiarsko (2 367 metrov) a Žilina (687 metrov). Úsek sa začína v Hričovskom Podhradí križovatkou diaľnic D1 a D3. Trasa je navrhnutá po estakáde, ktorá križuje železničnú trať ŽSR Bratislava - Žilina a cestu I/18. Následne vchádza do tunela Ovčiarsko. Po vyústení z východného portálu tunela sa diaľnica dostáva do Žilinskej kotliny, ktorou prechádza južne od obce Bitarová, križuje cestu III/5183 a vstupuje do širokého údolia Bitarovského potoka. Výbežok kopca Dúbravy prekonáva diaľnica tunelom Žilina, za ktorým sa dostáva do doliny Rajčianky. V tomto úseku je diaľnica vedená po estakáde medzi Lietavskou Lúčkou a žilinskou Bytčicou. Úsek sa končí v mieste napojenia na plánovanú križovatku Lietavská Lúčka a v nej na privádzač Lietavská Lúčka - Žilina.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies