Keď zistíte, čo ľudí v pracovnom prostredí motivovalo viac ako peniaze, nebudete tomu veriť.
Na otázku, čo podľa vás ľudí motivuje k výkonom (najmä pracovným) najviac, si zrejme väčšina z nás tak nejak podvedome odpovie, že peniaze. Áno, financie sú nesporne dôležité, pokiaľ chceme žiť pokojne, pokryť všetky potrebné výdavky a možno si dopriať aj niečo navyše, čo nám urobí radosť. Ale skutočne nás ich vidina dokáže „nakopnúť“ tak, že sme schopní dosahovať lepšie výsledky? Nuž, zdá sa, že nie.
Psychológ Dan Ariely realizoval v rámci svojej práce štúdiu, do ktorej zapojil zamestnancov firmy, ktorí montovali počítačové čipy. Výskum prebiehal týždeň, pričom každé ráno dostali pracovníci odkaz, kde sa uvádzalo, aký benefit ich na konci dňa čaká, pokiaľ naplnia stanovené ciele. Mohli získať písomnú pochvalu od šéfa, 27 dolárov alebo pizzu.
Zaujímavé výsledky sa dostavili hneď po prvom dni. Ako najfunkčnejšia motivácia sa totiž ukázala pizza. Pracovníci, ktorým bola prisľúbená, zvýšili svoj výkon o 6,7 percenta. V tesnom závese za ňou bola písomná pochvala od šéfa s 6,6 percentami a najslabšie skončila, prekvapivo, finančná odmena, ktorá mala len 4,9 percenta.
Do konca týždňa sa však celkové výsledky mierne pozmenili, pričom na prvé miesto v rámci motivačných faktorov sa dostala pochvala od šéfa. Rozdiel medzi ňou a pizzou bol však minimálny. Ariely sa domnieva, že pokiaľ by pizzu zamestnancom doručili priamo domov a oni by tak mali možnosť stúpnuť v očiach svojich blízkych, umiestnila by sa na celkovom prvom mieste.
Zdroj: Pixabay
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies