Mimoriadny úspech výstavy slovenskej gotiky v Paríži
Výstavu slovenskej gotiky v Paríži pod názvom Zlatom a ohňom navštívilo 105.000 návštevníkov, čo podľa vyjadrení predstaviteľov Múzea de Cluny je mimoriadne dobrá návštevnosť. Výstavu, ktorú pripravila Slovenská národná galéria spolupráci s parížskym Musée de Cluny, 14. septembra minulého roka osobne otvoril minister kultúry SR Daniel Krajcer spolu s francúzskym ministrom Frédéricom Mitterrandom. Výstava trvala do 10. januára 2011.
Komisár výstavy zo Slovenskej národnej galérie Dušan Buran v spolupráci s francúzskymi kurátormi múzea Xavierom Dectotom a Jean-Christophe Ton-Thatom, pripravil výber šesťdesiatich štyroch sochárskych diel, malieb, iluminácií a zlatníckych monštrancií zo zbierok SNG a z ďalších ôsmich slovenských múzeí a galérií, ako aj z cirkevných zbierok štrnástich kostolov a z archívnych zbierok slovenských inštitúcií. Jednotlivé diela slovenskej proveniencie boli prostredníctvom Múzea de Cluny zapožičané aj zo zbierkových fondov múzeí vo Viedni, Budapešti, Ľubľane a Lille.
Výstava sa pripravovala viac rokov a podľa vyjadrenia Boženy Krížikovej, riaditeľky Slovenského inštitútu v Paríži, o výstave písali významné francúzske médiá. Niekoľko citátov:
„Výstava Zlatom a ohňom. Je jedným z «božských» prekvapení začiatku sezóny!“ Beaux Arts Magazine.
„Ukrižovaný z Kežmarku, dielo Majstra Pavla z Levoče, je veľdielom, ktoré si zaslúži figurovať v každej príručke dejín umenia.“ Le Figaro.
„Dokonalosť umenia v službách emócie.“ Le Monde.
„Návšteva v Cluny určite podnieti nejedného návštevníka vybrať sa a stráviť najbližšiu dovolenku v tejto krajine, ktorá zdá sa, nám chystá pekné prekvapenia.“ www.latribunedelart.com, internetový kultúrny žurnál.
„Slovenské umenie v celej svojej kráse.“ Le télégramme.
„…slovenské umelecké ohnisko je úžasným objavom pre francúzske publikum.“ L’śil.
„Odchádzame z výstavy s chuťou vidieť ešte viac a vybrať sa na Slovensko, aby sme na mieste objavili veľkolepé oltáre Majstra Pavla." Arts Programme.
„ …Rafinovanosť, prepych, až manierizmus, prekvapujú na tejto križovatke Európy, ktorú sme omylom považovali za vidiecku, izolovanú.“ Le Lien.
K úspechu výstavy slovenskej gotiky v Paríži prispeli okrem článkov novinárov aj veľkoplošné plagáty po celom Paríži, pravidelné sprevádzania návštevníkov výstavy dvoma francúzskymi komisármi. Počas trvania výstavy sa uskutočnili v najväčšej sále múzea aj dve konferencie pre novinárov a odbornú verejnosť.
Zdroj: TASR
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies