Opozícia neuspela: Minister Počiatek ostáva vo funkcii

NETKY.SK • 12 December 2014, 20:14 • 2 min
Opozícia neuspela: Minister Počiatek ostáva vo funkcii

BRATISLAVA - Minister dopravy Ján Počiatek zostáva naďalej na svojom poste. Opozícii sa na mimoriadnej schôdzi Národnej rady SR v piatok podľa očakávania nepodarilo ministra odvolať.

slovakia

left justify in out

Za vyslovenie nedôvery Počiatkovi pre sporný tender Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. na zabezpečenie platieb mýta palivovými kartami hlasovalo 46 poslancov, proti bolo 74 zákonodarcov. Po skončení mimoriadnej 45. schôdze sa poslanci rozišli pred vianočnými sviatkami domov. Najbližšie sa do parlamentu vrátia až koncom januára budúceho roku.

 

Mimoriadnu schôdzu parlamentu iniciovalo KDH na základe podpisov 46 opozičných poslancov. Do rozpravy sa prihlásilo vyše dvadsať poslancov. Opozícia počas desaťhodinovej diskusie kritizovala tender ako účelový a predražený. Mala výhrady aj k tomu, že na konci vlastníckeho reťazca za firmou Paywell, a.s., ktorá zákazku získala, je schránková firma na Cypre. Paywell vznikol vlani v októbri deň pred lehotou na podávanie prihlášok do súťaže a referencie na overovanie mýta cez palivové karty mu poskytla firma Fleetpay, a.s., ktorá túto službu zabezpečovala od roku 2010 bez súťaže. 

 

Paywell v súťaži uspel s návrhom provízie na úrovni pôvodne 6,75 %, vrátane dane z pridanej hodnoty, z objemu platieb mýta palivovými kartami. Neskôr sa dodatkom k zmluve znížila na 6,15 %. Firma Kedros, a.s. navrhla odplatu s podielom 6,92 %. Do tendra sa prihlásili ešte ďalšie dve firmy, no pre nesplnenie podmienok boli vylúčené. Fleetpay poskytoval túto službu najprv za odplatu 6,72 % a neskôr za 6,22 %. 

 

Celková konečná hodnota zákazky na osem rokov, ktorá môže byť predĺžená o päť rokov, podľa NDS nepresiahne pôvodnú predpokladanú cenu 135,5 mil. eur bez dane. Na konci štruktúry vlastníkov firiem Paywell, Cromwell, a.s. a SVK Distribution, a.s., ktoré sídlia na rovnakej adrese v Bratislave, je firma EVOCK Limited v Nikózii na Cypre. Je registrovaná na tej istej adrese s ďalšími firmami, ktoré patria, resp. majú blízko k finančnej skupine J&T. K vlastníctvu cyperskej firmy sa prihlásil majiteľ Cromwellu Petr Sucharda.

 

 

Počiatka už odvolávajú osem hodín, rečniť chce ešte deväť poslancov

Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) čelí v parlamente odvolávaniu už približne osem hodín. Do diskusie sa ústne prihlásilo ďalších deväť poslancov. Mimoriadnu schôdzu s návrhom na zbavenie funkcie šéfa rezortu dopravy iniciovala skupina opozičných poslancov na čele s KDH. Dôvodom je súťaž Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) na firmu zabezpečujúcu platby mýta cez palivové karty. 

 

Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) čelí v parlamente pokusu o odvolanie z funkcie. Predseda Národnej rady (NR) SR Peter Pellegrini totiž otvoril rokovanie mimoriadnej schôdze zákonodarného zboru. Iniciovali ju svojimi podpismi opoziční poslanci na čele s KDH.

      

Opozícia ministrovi vyčíta tender Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) na firmu zabezpečujúcu platby mýta cez palivové karty. Podľa KDH boli podmienky v tejto súťaži účelovo nastavené. "Boli šité na jednu firmu, ktorá túto službu prevádzkuje bez súťaže, je to firma Fleetpay," myslí si Pavol Zajac (KDH). Víťazom súťaže na zabezpečenie platieb cez palivové karty je firma Paywell. Referencie do tendra jej však zabezpečila spoločnosť Fleetpay, ktorá túto službu ponúka od začiatku fungovania mýta. Vtedy získala zákazku bez súťaže, čo sa nepáčilo Európskej komisii. Začala voči Slovensku konanie, ktoré ukončila až po tom, čo bol vypísaný aktuálny tender.

 

img

 

"Máme veľmi vážne podozrenie, že aj za druhú firmu, ktorá sa zúčastnila na súťaži, ručila takisto firma Fleetpay," doplnil Zajac. Podľa neho má firma Paywell všetky indície a znaky schránkovej firmy. Rovnako ani majitelia spoločnosti Fleetpay nie sú podľa Zajaca známi. "Môžeme sa domnievať, že je to možno takisto schránková firma," konštatoval. KDH považuje túto zákazku na 13 rokov v celkovej hodnote 135 miliónov eur za nehospodárne a neefektívne narábanie s verejným financiami.

 

Odvolávanie ministra Počiatka si naživo môžete pozrieť TU!

 

Tvrdeniam opozičných poslancov však minister Počiatek oponuje. Počas neformálneho prieskumu u diaľničiarov sa podľa jeho slov pýtal poslancov, aby mu ukázali, kde v súťažných podkladoch vidia to, že bol tender šitý na jednu firmu. "Nevedeli zdôvodniť, kde tkvie ich podozrenie," zdôraznil šéf rezortu dopravy.

 

Z vlastnej iniciatívy dal súťaž preveriť Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) a so žiadosťou o kontrolu sa obrátil aj na Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) a Európsku komisiu (EK). "To sú podľa môjho názoru relevantné inštitúcie, ktoré k tomu môžu niečo povedať," dodal Počiatek.

 

V prípade výčitiek, že ide o schránkové firmy, reagoval s tým, že podľa súčasne platných zákonov takú firmu z tendra vylúčiť nemožno. "Taký zákon nie je," zdôraznil minister. Išlo podľa neho o štandardnú súťaž, ktorú nikto nespochybňoval. Počas celého jej trvania totiž nikto na tender nepodal námietky a cenu vygenerovala samotná súťaž. Okrem toho sa na nej podľa ministra mohla zúčastniť ktorákoľvek firma či banka.

 

Počiatek: Kritizujete firmu Fleetpay, ktorú ste sami chceli priamo zazmluvniť

 

img

 

"Bola úvaha vstúpiť do priameho zmluvného vzťahu s firmou Fleetpay. Tou firmou, ktorú tu kritizujete. Toto sa vám ako počúva?" pýtal sa v rozprave Počiatek. Obidve možnosti podľa neho navrhoval Figeľ v liste EK. "Dva roky ste nekonali a problém ste nevyriešili. Len ste uvažovali nad tým, že zazmluvníte priamo Fleetpay," pokračoval minister. Až za jeho pôsobenia sa podľa Počiatka vybral rezort dopravy cestou verejného obstarávania. Zároveň vo svojom vystúpení oponoval argumentom opozície, podľa ktorých by banky službu dokázali ponúknuť lacnejšie. "Keby to naozaj bola pravda, tak by museli stáť banky aj firmy v rade, aby sa súťaže mohli zúčastniť. Pýtam sa, kde boli?" dodal Počiatek. Do súťaže sa prihlásili štyri firmy a dve aj následne predložili svoje ponuky. "Chcete povedať, že sa zľakli? A hneď synchronizovane všetky banky v celej Európe?" pýtal sa ďalej Počiatek. Zopakoval, že podmienky súťaže boli stanovené tak, že sa jej mohli zúčastniť aj banky, čo samé potvrdili vyjadreniami v médiách.

 

Lipšic: Centrum slovenského stavebníctva je na Cypre

 

Centrom slovenského stavebníctva je podľa nezaradeného poslanca parlamentu Daniela Lipšica cyperská Nikózia. Na rovnakej adrese a v tej istej kancelárii tam podľa neho sídlia majitelia viacerých dodávateľov v rezorte dopravy.

 

"Končí tam stopa troch kľúčových dodávateľov v rezorte dopravy, ktorí dohromady zarobia a čiastočne už aj zarobili vyše 1,5 mld. eur. Ministerstvo dopravy by malo zvážiť otvorenie vysunutého pracoviska rezortu v tejto budove," povedal Lipšic s tým, že vedľajšia kancelária je ešte možno voľná.

 

Opozičný poslanec počas rozpravy k návrhu opozície na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi pre sporný tender na zabezpečovanie platieb mýta palivovými kartami spomenul stavebné firmy Váhostav - SK, a. s. a Doprastav, a. s., ale aj Paywell, a. s., ktorá uspela v spomínanom tendri Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. Lipšic položil k Počiatkovi symbolickú schránku, keby na ministerstve chceli otvorené pracovisko v Nikózii. 

 

Lipšic sa ministra dopravy spýtal, či na týchto zákazkách skutočne zarábajú Cyperčania a Novozélanďania, ktorým sa zapáčilo podnikateľské prostredie na Slovensku vytvorené stranou Smer, alebo sú to Slováci, ktorí sa nemôžu priznať k podielom v týchto firmách. "Pretože pre vás a premiéra Fica by to bolo úplne zničujúce. Obávam sa, že odpoveď na túto otázku nepoznám len ja, poznáte ju, pán minister, aj vy, poznajú ju všetci vaši poslanci," vyhlásil Lipšic. Myslí si, že teraz prišiel čas, aby Počiatek dostal už červenú kartu, lebo žltú už dostal počas prvej Ficovej vlády za návštevu jachty J&T v Monaku. 

 

Líder strany Nova považuje obchod s Paywellom za obrovskú mieru drzosti. Spýtal sa, či dá rezort dopravy 5-percentnú zľavu kamionistom, ak budú využívať platobné a nie palivové karty. "Rezort nepríde ani o euro, ale firma Paywell príde o svoje provízie. A to, myslím si, nikdy nedopustíte. Považujem tento tender za megadrzosť, ale aj megazlodejinu," uviedol Lipšic. Zároveň zaželal krajine, aby sa čím skôr zbavila vlády, ktorá "okráda na každom jednom tendri normálnych, bežných a priemerných ľudí". 

 

Poslankyňa Erika Jurinová (OĽaNO) označila ministradopravy za "predĺženú ruku oligarchov" a vyzvala ho, aby odstúpil. Podobne ako viacerí ďalší opoziční poslanci.

 

img

 

Súťaž mohla podľa Mikuša dopadnúť len v prospech Fleetpay

 

Súťaž na zabezpečovanie platieb mýta palivovými kartami podľa nezaradeného poslanca parlamentu Jozefa Mikuša nemohla dopadnúť inak, len tak, aby v skutočnosti vyhrala firma Fleetpay, a.s. "A to museli vedieť všetci, ktorí by sa teoreticky prihlasovali do súťaže," povedal opozičný poslanec, ktorý vystúpil z SDKÚ-DS. 

 

Zákazku síce oficiálne získala firma Paywell, a.s., ale referencie na palivové karty jej poskytol práve Fleetpay, ktorý túto službu vykonával od roku 2010 bez súťaže. Opozícia má preto podozrenie, že overovať platenie mýta cez palivové karty bude v skutočnosti Fleetpay. 

 

Počas diskusie v parlamente k návrhu opozície na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi pre sporný tender Mikuš povedal, že zákon pritom porušený síce nebol, ale na mimoriadnej schôdzi riešia politickú zodpovednosť ministra. "Všetko nasvedčuje tomu, že podmienky boli jednoznačne šité na jednu firmu, samozrejme, cez štyri firmy a schránkovú firmu na Cypre. Firmu, ktorá bola a dodnes je schránková a uzavrela so SkyTollom utajenú zmluvu priamym zadaním," priblížil Mikuš. Minister dopravy mal podľa neho konať a ak nekonal, musí čeliť odvolávaniu. "Ak nebude konať, resp. ak nepovie, že by konal, tak budem hlasovať za jeho odvolanie," uzavrel opozičný poslanec. 




twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky

Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona