Matej: Výstavbu nultého obchvatu Bratislavy treba urýchliť

NETKY.SK • 12 Jún 2014, 17:13 • 2 min
Matej: Výstavbu nultého obchvatu Bratislavy treba urýchliť

BRATISLAVA - Prípravné práce na výstavbe obchvatu Bratislavy D4 a R7 je potrebné urýchliť tak, aby sa s ňou začalo už v marci budúceho roka.

slovakia

left justify in out

Vyhlásil to dnes riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej s tým, že súčasnou dopravnou situáciou trpia desaťtisíce ľudí v okolitých obciach.
     

"Bratislava a Bratislavský kraj bez takzvaného nultého obchvatu dlhodobo nemá šancu," myslí si Matej. Plánovaný termín spustenia výstavby v júni 2015 navrhuje skrátiť a začať stavať už na jar. V tom prípade by R7 mohla byť hotová za tri roky a náročnejšia D4 v priebehu štyroch až piatich rokov.
     

"Vláda si musí vedieť určiť priority. Keď eurofondy využijeme na všetky ostatné diaľnice a rýchlostné cesty pre iné regióny, Bratislava nemôže v žiadnom prípade zostať bokom a začať stagnovať v prípade infraštruktúry. Nemôže doplácať na to, že k eurofondom má zavreté dvere," domnieva sa šéf inštitútu. Pri napätom štátnom rozpočte vidí jedinú reálnu možnosť v postavení obchvatu formou projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP).
     

Matej zároveň vyčíslil predpokladané finančné náklady na výstavbu. Samotná stavba by podľa neho nemala presiahnuť 1,5 miliardy eur a po započítaní ďalších nákladov by celková investícia mala stáť približne 2,625 miliardy eur. Pri úrokovej sadzbe 3 % a lehote splácania 25 rokov by teda ročná splátka predstavovala 105 miliónov eur.
     

"Aby sme sa vyhli neustálym diskusiám v spoločnosti o tom, že PPP sú predražené, odporúčam, aby ministerstvo financií vydalo pravidlá, takzvaný maximálny úverový strop pre SR, za ktorých by sa PPP projekty mohli u nás realizovať z pohľadu štátneho rozpočtu," uviedol Matej. Dodal, že ministerstvo dopravy si v súčasnosti volí poradcu pre výber koncesionára a ponuky sú odovzdané už mesiac. "Proces treba urýchliť a následne prikročiť k výberu koncesionárov paralelne na D4 a R7," uzavrel.
     

Matejove argumenty podporila predsedníčka predstavenstva Asociácie realitných maklérov Daniela Danihel Rážová, ktorá poukázala na nepriaznivý vplyv dnešného stavu na trh s nehnuteľnosťami. "V oblastiach, ako je Dunajská Lužná a smer na juh, cez Čiernu Vodu až po Senec sa už začína situácia zhoršovať, ceny nehnuteľností sú rádovo v desiatkach tisícoch nižšie ako inde, a to je práve pre problém s dopravou," zdôraznila.

 

"Na ministerstve dopravy si uvedomujeme dlhodobo neriešenú dopravnú situáciu v okolí hlavného mesta, a preto presadzujeme najrýchlejší možný variant výstavby obchvatu Bratislavy D4 aj rýchlostnej cesty R7 spájajúcej juh Slovenska s Bratislavou," reagoval pre TASR štátny tajomník rezortu Viktor Stromček.

     

 Aktuálne podľa neho prebieha medzinárodný tender na poradcu štátu pre výber koncesionára, teda konzorcia firiem, ktoré diaľnicu postaví a bude ju prevádzkovať. "Už máme v rukách územné rozhodnutie na dva úseky budúcej rýchlostnej cesty R7 a očakávame, že územné rozhodnutia aj na všetky zvyšné úseky D4 a R7 budeme mať do konca tohto roku, kedy budeme môcť vyhlásiť súťaž na koncesionára. Podľa nášho plánu by sa malo začať stavať na prelome rokov 2015 a 2016," priblížil Stromček.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies