Ma MS vetroňov je prieskumným letcom 78-ročný Tadeáš Wala

NETKY.SK • 15 Júl 2010, 11:48 • 2 min
Ma MS vetroňov je prieskumným letcom 78-ročný Tadeáš Wala

Ma MS vetroňov je prieskumným letcom 78-ročný Tadeáš Wala

slovakia

left justify in out

img

Každý deň pred štartom vyše stovky pilotov na 31. FAI Majstrovstvách sveta (MS) v bezmotorovom lietaní vetroňov, ktoré dnes pokračujú 9. letovým dňom, je potrebné, aby sa uskutočnil prieskumný let jedného vetroňa, ktorý overí letové podmienky pri štarte.
Týmto prieskumníkom je jeden z najskúsenejších letcov a najstarší pilot bezmotorových a motorových lietadiel na Slovensku 78-ročný Tadeáš Wala. Na jeden z letov pozval do dvojmiestneho vetroňa aj spravodajcu TASR, aby názorne ukázal, čo všetko musia piloti na MS zvládnuť, ak chcú byť úspešní. Do vzduchu, tak ako všetky súťažné lietadlá počas majstrovstiev, vyviezlo aj Walov vetroň do výšky 600 metrov nad letiskom ultraľahké motorové lietadlo WT 9 Dynamic. Zaujímavosťou je, že jeho hlavným konštruktérom je práve Wala.
V uvedenej výške sa vetroň odpojil a pilot začal hľadať stúpavý termický prúd. Po chvíli mohol hlásiť riaditeľovi pretekov, že stúpanie v prúde je dva metre za sekundu, čo je dostatočné pre štart. Prievidzské letisko je síce dostatočne veľké, ale ak by sa stalo, že termické prúdenie by bolo slabé a piloti by sa museli naraz vrátiť na zem, pre sto pilotov by bolo letisko priúzke. Mohlo by dôjsť k nešťastiam. Organizátori preto musia mať overenú istotu, že hromadný štart bude bezpečný, vysvetlil dôležitosť prieskumného letu Wala. V lete potom pokračoval, pretože na základe jeho poznatkov už lietadlá začali do vzduchu vyvážať pretekárov a prieskumný vetroň by mohol zavadzať. Názorne potom ukázal, čo musia plachtári počas plnenia súťažnej disciplíny dokázať. Najskôr sa všetci z jednej triedy vetroňov musia držať pohromade a čakať na povolenie vyletieť na predpísanú trať. To je približne po pol hodine, ako sa do vzduchu dostane posledné lietadlo danej skupiny. Základom úspechu pilota je, aby vedel rýchlo nájsť stúpavé prúdy, krúžiť v nich a získavať tak potrebnú výšku, aby sa mohol premiestniť kĺzavým letom k ďalšiemu prúdu. Vyžaduje si to zvoliť optimálnu taktiku, mať potrebnú prax, teda dostatočný počet nalietaných hodín. Wala si myslí, že tých nalietaných hodín by pretekár na MS mal mať najmenej tisíc a skúsenosti najmenej zo štyroch veľkých pretekov.
S vetroňom potom prieskumný letec pokračoval smerom na Martin a Ružomberok. Postupne sa dostával pod kupolovitými oblakmi do ďalších a ďalších stúpavých prúdov, v niektorých dokonca so stúpaním až šesť i viac metrov za sekundu. Dostatočne ich využil a s vetroňom, ktorý má hmotnosť okolo 700 kg a rozpätie krídiel približne 20 metrov, sa dostal až do výšky 1400 metrov. Preletel nad pohorím Malej Fatry, zakrúžil nad Veľkým Rozsutcom a kĺzavým letom sa bezpečne vrátil nad Bojnice a Prievidzu. Let trval približne tri hodiny. Všetky vetrone už boli vo vzduchu, chvíľu ich pozoroval, ako stúpajú hore. Po hladkom pristátí konštatoval, že piloti majú optimálne podmienky na plnenie súťažnej disciplíny a odhadol, že dosiahnu vyše sto kilometrové priemerné rýchlosti. Nemýlil sa, pretože najlepší leteli až 119 km za hodinu.
Tadeáš Wala absolvoval plachtársky výcvik, keď mal 14 rokov. To ešte museli plachtové lietadlá vyvážať na kopec, z ktorého potom štartovali pomocou gumového lana. Do výkonnejšieho vetroňa si potom mohol sadnúť ako 17 až 18-ročný. V roku 1959 vyhral majstrovstvá Československa a potom bol 11 rokov členom reprezentácie. Dvakrát štartoval na plachtárskych MS a vždy skončil v strede štartového poľa. Na svojom konte má štyri národné rekordy. V bezmotorových lietadlách má nalietaných 3500 hodín, preletel nimi vzdialenosť približne 110 tisíc km. Najdlhší prelet absolvoval v Austrálii 900 km, nad územím Československa špičkových 660 km.
Od roku 1969 lieta aj na motorových lietadlách. Na nich už nalietal po celom svete 1300 hodín. V posledných rokoch na spomínaných ultraľahkých lietadlách typu WT 9. (Prvé dve písmená sú skratkou priezviska mena konštruktéra). Tadeáš viac než dve desiatky rokov pracoval ako konštruktér banských zariadení v Hornonitrianskych baniach. Je spoluautorom úspešnej banskej hydraulickej výstuže BMV.  Po roku 1990 využil nové spoločenské pomery, aby si splnil dávny sen. Vo voľnom čase totiž konštruoval aj vetrone, ale túžil vytvoriť malé úžitkové motorové lietadlo. To sa mu napokon podarilo. Dvojmiestne lietadlo WT 9 Dynamic patrí vo svojej triede medzi svetovú špičku. V Prievidzi na letisku založil spoločnosť AeroSpool, ktorá ich už vyrobila vyše 300 a vyváža ich do celého sveta. Spoločnosť zamestnáva viac než sto ľudí.

Zdroj: TASR



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies