Lietadlá v Bratislave a Košiciach budú pristávať vďaka satelitom

NETKY.SK • 4 Január 2013, 08:33 • 2 min
Lietadlá v Bratislave a Košiciach budú pristávať vďaka satelitom

Lietadlá v Bratislave a Košiciach budú pristávať vďaka satelitom - Doprava Lietadlá na letiskách v Bratislave a v Košiciach budú môcť už v tomto roku využívať bezplatný európsky spresňujúci satelitný navigačný systém EGNOS. Po prvý krát sa tak piloti na

slovakia

left justify in out

img

Lietadlá na letiskách v  Bratislave a v Košiciach budú môcť už v tomto roku využívať bezplatný európsky spresňujúci satelitný navigačný systém EGNOS. Po prvý krát sa tak piloti na Slovensku spoľahnú na satelitnú navigáciu nielen pri traťovom lete, ale aj v záverečnej a najkritickejšej fáze letu, tesne pred pristátím.

Letové postupy pre konečné priblíženie, teda záverečnú fázu letu tesne pred pristátím, s využitím systému EGNOS vypracuje štátny podnik Letové prevádzkové služby SR (LPS). Postupy presne určia vertikálny zostupový uhol a nadmorskú výšku, v ktorej sa pilot musí rozhodnúť, či bude pristávať. S ich prípravou pre Letisko M.R. Štefánika v Bratislave a Letisko Košice začne LPS už v prvých týždňoch roku. Po úspešnom letovom overení a schválení Leteckým úradom SR budú zverejnené v Leteckej informačnej príručke SR. Do konca roku 2015 plánuje LPS vypracovať takéto letové postupy aj pre letiská v Piešťanoch, Žiline a Poprade.

„Piloti lietadiel sa tak budú môcť pri konečnom priblížení po prvý krát spoľahnúť výlučne na údaje z globálnych satelitných systémov spresnené európskym EGNOSom aj na Slovensku,“ povedal štátny tajomník Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Andrej Holák. V súčasnosti v tejto fáze letu využívajú údaje z pozemných rádionavigačných systémov. Po novom budú k dispozícií oba systémy. Ak by jeden vypadol, druhý bude jeho plnohodnotnou náhradou.

Systém EGNOS dokáže prijímať nielen signál amerického GPS, ale v budúcnosti aj signál vysielaný satelitmi európskeho systému Galileo a ruského systému Glonass. Následne EGNOS prijatý satelitný signál prostredníctvom geostacionárnych satelitov, pozemných monitorovacích staníc a riadiaceho centra koriguje. Lietadlá vybavené navigačnými prijímačmi systému EGNOS potom v reálnom čase dostanú spresnený signál so zaručenou spoľahlivosťou, podľa ktorého je možné uskutočniť konečné priblíženie s horizontálnym aj vertikálnym vedením. V porovnaní so samotným GPS poskytuje EGNOS pilotom možnosť byť vedený v najkritickejšej fáze letu, a to aj vo vertikálnom smere.

EGNOS je považovaný za aplikačný predvoj (predchodcu) európskeho navigačného systému Galileo, ktorý by mal byť plne funkčný v roku 2020.

Zdroj: TASR



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies