Letecký park by sa podľa politikov mal obmeniť

NETKY.SK • 14 Júl 2014, 13:03 • 2 min
Letecký park by sa podľa politikov mal obmeniť

BRATISLAVA - Letecký park by sa podľa politikov mal obmeniť.

slovakia

left justify in out

"Niekto kompetentný by mal posúdiť technický stav letky a navrhnúť riešenie. Nejde o otázku politického zápasu, ale o bezpečnosť všetkých," povedal pre agentúru SITA bývalý predseda parlamentu Pavol Hrušovský (KDH). Hrušovský ako predseda Národnej rady SR podľa vlastných slov zažil nepríjemný príbeh s vládnym špeciálom, keď pri ceste z USA museli núdzovo pristáť na Islande. "Pilot mi vtedy povedal, že máme vážnu poruchu," konštatoval Hrušovský. Niekdajší šéf snemovne si uvedomuje, že obnova leteckého parku predstavuje citlivú politickú otázku, ktorú verejnosť vníma negatívne. Bezpečnosť človeka je však podľa Hrušovského dôležitejšia ako peniaze. Viac ako 20-ročné lietadlá, ktorými lietajú slovenskí ústavní činitelia, sú podľa neho menej bezpečné ako nové stroje a preto by Slovensko malo svoj lietadlový park obmeniť.

 

Obmenu lietadiel podporuje aj exminister obrany Ľubomír Galko (SaS). Menší Jak je podľa jeho slov v katastrofálnom stave, rovnako v najlepšom stave nie je ani vládne Tu-154. Galko navrhuje spojiť vládnu letku ministerstva vnútra s letkou ministerstva obrany. "Medzi štátmi NATO je minimum krajín, ktoré majú dve letky, takmer všetci lietajú letkou rezortu obrany," konštatoval. Obrana by podľa Galka mala kúpiť lietadlá typu Spartan, ktoré by využívala na prepravu vojakov. Pre prepravu ústavných činiteľov by sa dali Spartany vybaviť tzv. VIP kontajnermi, ktoré by poskytli komfort pre cestujúcich. Na väčšie vzdialenosti by podľa Galka mali politici lietať komerčnými linkami. 

 

Člen brannobezpečnostného výboru Gábor Gál pri obmene leteckého parku považuje za problém chýbajúcu dlhodobú koncepciu obnovy techniky. "Škoda, že tu nie je dlhodobý plán. Veci sa menia s každým ministrom financií. Niekedy je problémom aj prisilný minister financií a prislabý minister obrany," konštatoval Gál. Vládny Jak i Tu-154 podľa neho majú najlepšie roky za sebou, chýba však základná dlhodobá koncepcia. "Treba zvážiť, či to, čo každý rok vynakladáme do opráv, by sa neoplatilo dať do lízingu nových strojov," poznamenal Gál. Letky vnútra a obrany sa podľa jeho slov zlúčiť nemusia, ale ich stroje by mali mať spoločný servis. 

 

Lietadlo Jak-40, na palube ktorého cestoval minister obrany Martin Glváč do Paríža, sa dnes do Bratislavy vrátilo pre problém s motorom. Letka vládnych špeciálov, ktorá slúži na prepravu ústavných činiteľov spadá pod ministerstvo vnútra. "Na jednom z motorov namerali hraničné hodnoty, posádka sa preto rozhodla pre návrat do Bratislavy," povedal riaditeľ tlačového odboru rezortu vnútra Ivan Netík s tým, že nešlo o poruchu. Glváč podľa Ministerstva obrany SR cestoval do Paríža, kde sa mal zúčastniť ako zástupca Slovenskej republiky na vojenskej prehliadke pri príležitosti spomienkovej slávnosti 100. výročia začiatku 1. svetovej vojny a osláv výročia Veľkej francúzskej revolúcie. Lietadlo sa však po dvadsiatich minútach letu vrátilo do Bratislavy. 

 

Letka ministerstva vnútra zabezpečuje vzdušnú dopravu ústavných činiteľov na krátkych a stredných tratiach dvoma menšími lietadlami Jak-40 a dvoma väčšími lietadlami Tu-154M na stredných a dlhých tratiach. Jaky majú v súčasnosti 40 a 35 rokov. Tupolevy majú 25 a 16 rokov. Alternatívne spôsoby dopravy predstavujú napríklad prenájom súkromných lietadiel alebo lietanie komerčnými linkami. Ministerstvo vnútra ich však považuje za menej efektívne ako využívanie vlastnej letky.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies